Af Peter Engholm 25@mail.dk

... de belønner i hvert fald ikke altid alle de rigtige. For det er én pris til ét bureau, uanset at flere bureauer har samarbejdet om opgaven. Branchens awards følger ikke med tiden, mener bureau-direktør.

Mediabroker har lagt en betragtelig mængde ressourcer i at deltage i prisuddelinger i år – udbyttet er umiddelbart flot i form af nomineringer og priser ved både DM-dagen, DIA, ECHO og Rambuk.

Men med høsten er også fulgt en frustration over den gammeldags måde, branchen har bygget sine priser op på.

“Branchens priser udtrykker den silo-tankegang, som vi prøver at gøre op med i hverdagen. Vi arbejder i teams fra forskellige bureauer, men priserne afspejler ikke virkeligheden for bureauerne. Allerede ved indsendelsen bliver det besværligt, hvis der kun kan opgives ét bureau – og ved f.eks. DM prisen 2010 var over halvdelen af vores nominerede kampagner lavet i tæt samarbejde med et reklamebureau. Det har vist sig at være overraskende svært at få kommunikeret, at der faktisk er flere bureauer om en kampagne,” siger Peter Ottesen, adm. direktør i Mediabroker.

Og bedre bliver det ikke, når en kampagne får en pris. På Mediadagen i sidste uge var de øvrige bureauer nævnt sidst i rulleteksterne på hver opgave, men det var det indsendte (media)bureau, der fik prisen, for ganske som det er tilfældet med de fleste priser i branchen er der én pris til bureauet og én pris til kunden.

Man kan som eksempel se på Mediacom, der vandt adskillige priser ved Rambukken – inkl. Grand Prix’en – for Dansk Bank-kampagnen. Bureauet vandt også Digital-prisen, hvor Zupa og &Co uden tvivl også har deres del af æren – men Mediacom har rent fysisk ikke mulighed for at dele denne pris.

Peter Ottesen nævner selv et eksempel inden for digitalprisen:

“Der er enkelte kategorier, hvor det giver mening at nævne et enkelt bureau – og her tænker jeg ikke kun på håndværkskategorier. Men tag digitalprisen ved Rambukken, hvor vi var nomineret sammen med TBWA. Det var en ligeværdig indsats, men havde vi vundet, hvordan skulle vi så have fordelt den? At vi har prisen i lige uger, og de har den ulige uger? Det virker skævt i en tid, hvor man skal samarbejde om at lave gode kampagner,” siger Peter Ottesen.

Han tilføjer, at firkantet putte-i-kasser tankegang ikke kun præger danske reklamepriser.

“Echo Award og Cannes har samme indbyggede skavank. Her må man skrive de samarbejdende bureauer sammen i ét navn, eller tilkøbe en pris, som Echo tilbyder mulighed for. Men det ændrer ikke ved, at branchens priser ikke afspejler den brancheglidning, der er vores største udfordring – på godt og ondt,” siger Peter Ottesen.

Kommentarer

  1. Det er det samme med designpriser, løsningen er oplagt, man skal give prisen til kunden/virksomheden ikke til bureauet.

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club