En del reaktioner var lidt lunkne over for kreativiteten i Carlsbergs nye globale platform, da den blev præsenteret ved et storstilet arrangement i foråret.
Platformen hedder “That calls for a Carlsberg” og de første film var lavet af engelske Fold7 (se dem her og her).
Flotte? Ja, men de skilte sig ikke nødvendigvist stærkt ud idemæssigt.
Men nu viser en lokal belgisk ide, at der er masser af kreativ spændvidde i platformen.
Man fylder en biografsal med 148 bistre og farlige rockere. Der er to pladser tilbage. Hvad gør de intetanende par, der kommer ind i salen og skal klemme sig forbi rockerne hen til deres pladser.
Nogen går igen – andre indtager deres pladser. Og dem der gør får spotlight på sig, hvorefter alle rockerne klapper og byder dem på en øl (se den her).
Filmen er begyndt at rejse viralt og har opnået 2 mio. visninger på 5 dage.Til sammenligning har de to første film indtil nu kun opnået en brøkdel af det antal visninger på Youtube. Men de var selvfølgelig heller ikke en viral kampagne. Desuden samler den betydelig opmærksomhed hos internationale medier, og ligger på en række forskellige sites, hvis man Googler Carlsberg og Bikers.
Filmen er skabt af belgiske Duval Guillaume – som i øvrigt også har skabt en anderledes outdoor plakat for Carlsbergs nye flaske – Carlsberg-logoet skrevet med flasker (se den her).
Opdraggiverne har været Carlsbergs belgiske importør i samarbejde med Carlsbergs hovedkontor, og selvom der er tale om en lokal kampagne, så har det været en del af opgaven at arbejde inden for den globale platform.
“Det er styrken ved en global platform, at man kan lave noget lokalt, der også fungerer på andre markeder,” siger Søren Flensborg, der er marketingdirektør i Exlid – den afdeling, der tager sig af eksport og licens-markeder, hvor man ikke har eget bryggeri.
Carlsberg Danmark har brugt den internationale platform – men ikke anvendt den belgiske ide.
“Det er en fin ide, og den er godt eksekveret, så havde vi været opmærksom på den, vil jeg ikke udelukke, at vi kunne have brugt den. Men lige nu har vi andre planer,” siger Carlsberg Danmarks marketingdirektør, Kirsten Ægidius.
Det er bl.a. det kommende store fodboldår, der står på programmet i øjeblikket. Men om aktiviteterne kommer til at bygge på den nye globale platform, vil hun ikke sige noget om.
“Der bliver tale om både globale og lokale aktiviteter, og vi har heldigvis en række forskellige muligheder at arbejde med,” siger Kirsten Ægidius.