Apropos Ambush Marketing som vi skrev om i går, hvor man uden at være sponsor, kan hægte sig på sportsbegivenheder, så var det netop, hvad der lykkedes for bettingfirmaet Paddy Power i Danmarks kamp mod Portugal.
For øjnene af 2,2 mio. danske seere og 100 mio. mennesker på verdensplan, hev Nicklas Bendtner sin bluse op, da han scorede, og afslørede et par underbukser med navnet Paddy Power.
På Paddy Powers twitter-profil hyldede man Bendtners jubelscene, mens DBU og den officielle sponsor bettingpartneren Ladbrokes nok er knap så begejstrede.
Paddy Power har en evne til at få omtale på andres bekostning. Til det siger Betfairs landechef, Peter Weinreich:
“De her tricks er millioner af kroner værd. Firmaet gør sig meget i guerilla markedsføring for at få opmærksomhed og denne gang har de haft stor succes med endnu et stunt”.
Thomas Badura, direktør for Sponsorpeople er enig i, at stuntet har en kæmpe værdi:
“Jeg er ret sikker på, at der var mennesker, der før onsdag aften ikke anede, hvad Paddy Power var. Med Bendtners reklamestunt og den efterfølgende medieomtale har bettingfirmaet virkelig vundet stort på markedsføringsdelen. Det er en fantastisk eksponering, som enhver sponsor drømmer om at få”.
Problemet er så, at Paddy Power ikke er sponsor og spørgsmålet er, hvad DBU og Ladbrokes vil gøre ved det (Berlingske Business, p. 30).
Apples chefdesigner er blevet adlet
Apples chefdesigner, Jonathan Ive, der har levet hele sit professionelle designerliv i Californien, er født og opvokset i London.
Han er netop blevet adlet af den britiske dronning og kan nu kalde sig Sir Jonathan Ive.
Allerede i 2006 blev han udnævnt til Commander of the Order of the British Empire. Nu rykker han op til at blive en blandt 845 Knight Commanders.
Han får retten til at titulere sig med titlen Sir, som kun de af dem, der er engelske statsborgere har retten til at smykke sig med.
Jonathan Ive begyndte allerede som barn at tegne alt fra biler til juveler og da han sammen med nogle venner startede designfirmaet, Tangerine, blev Apple en af hans første kunder. Fem år senere blev han chef for al Apples industrielle design.
Jonathan Ive er perfektionist og går dybt ned i detaljerne. Selv beskriver han det som ‘trangen til at også at gøre bagsiden af kommodeskuffen helt færdig’.
I et interview med The Telegraph nævner han ikke ordet ‘design’ og hans forklaring på det, er:
For design er et udtryk, der er kommet til at betyde så meget og derfor er det samtidig blevet et ord, der ikke betyder noget som helst. Så vi taler ikke om design, vi taler om at udvikle ideer og om at skabe produkter”.
Han har 600 personlige designpatenter og en formue på 735 mio. kroner (Børsen Executive, p. 12-13).
Kroer satser på at give unikke oplevelser
Som led i en ny og mere international kommunikationsstrategi skifter Danske Kroer & Hotellers salgs- og administrationsselskab navn til Small Danish Hotels.
Der investeres i første omgang 2-3 mio. kroner i den nye strategi, der går ud på at fortælle gæster fra udlandet, at de får en unik oplevelse på en af de 99 kroer, hoteller, slotte og herregårde der er med i den frivillige kæde.
Det nye budskab hedder moments of happiness og for at sikre at gæsterne reelt får en oplevelse, som de ikke glemmer, sendes 200-400 medarbejdere, der har direkte kontakt med gæsterne, på service management kurser, hvor de får undervisning i den ypperligste gæstepleje. I forvejen har der de seneste to-tre år været afholdt kurser i det gode værtsskab.
“Hele den nye satsning giver ingen mening, hvis vi ikke kan levere varen på stedet”, siger direktør Jørgen Christensen fra Danske Kroer & Hoteller.
Med navneskiftet til Small Danish Hotels signalerer man dansk hygge, varme, det intime og det gode værtsskab, mener direktøren. Og han siger endvidere til Børsen:
“Når turister hører ordet Danish tænker de straks på design og eventyr, sild, snaps og smørrebrød, bacon og wienerbrød. De tænker på et lilleputland og et folk, der ifølge OECD er verdens lykkeligste folk. Vi går efter at få verdens lykkeligste turister og gæster” (Børsen, p. 14-15).
Og så kan Bureaubiz desuden fortælle, at bureauet bag satsningen er 727, som vandt opgaven i en konkurrence mod Mensch.
Branchefolk i medierne
Martin Michael Hansen, partner og direktør i Umwelt viser i Børsen, hvordan han sammensætter sin garderobe.
Han fortæller, at han rent tøjmæssigt har en klassisk stil, godt kan lide Ralph Lauren og at det gerne må signalere troværdighed:
“Som partner i Umwelt repræsenterer jeg i dèn grad bureauet. Vi rådgiver kunder i bl.a. kommunikation, livsstil, trends og tendenser, hvorfor jeg i større eller mindre grad skal signalere troværdighed, men også, at jeg ved, hvad der rører sig.
På spørgsmålet om, hvem der har en god stil, svarer Martin Michael Hansen, at det har Tom Ford, fordi han er indbegrebet af at være velklædt og klassisk (Børsen Weekend, p. 15).