Det irske bettingfirma, Paddy Power, har det med at udfordre grænserne for marketing i relation til store sportsbegivenheder. Det skete under EM-slutrunden i fodbold i juni, og nu er firmaet involveret i en ny sag i relation til de olympiske lege i London, der starter i morgen.
Under EM-slutrunden fik Paddy Power stor opmærksomhed, da Nicklas Bendtner under EM-slutrundekampen i juni mellem Danmark og Portugal afslørede et par underbukser fra firmaet.
Bendtner betonede, at han ingen aftale havde med Paddy Power og at det var hans lykke-underbukser. Paddy Power accepterede dog at betale den rekordstore bøde på 750.000 kr., som Nicklas Bendtner fik fra UEFA.
Og noget tyder på, at lysten til den såkaldte ambush-marketing i relation til store sportsbegivenheder ikke er blevet mættet hos Paddy Power.
I hvert fald er firmaet nu involveret i en ny sag i relation til de forestående olympiske lege.
Paddy Power har fået opsat store outdoor plakater i London med teksten:
“Official sponsor of the largest athletics event in London this year.”
Med følgende tilføjelse nederst:
“(ahem, London France that is)”
Ifølge engelske Marketing Magazine har Paddy Power sponsoreret det årlige æggeløb i den franske by, London, som man finder i Bourgogne-distriktet.
Arrangørerne af de olympiske lege i den rigtige London kunne dog ikke se komikken, og har instrueret trafikreklameselskabet JCDecaux om at pille plakaterne ned.
Det får nu Paddy Power til at gå rettens vej for at få dom for, at man ikke bryder nogen regler.
En talsmand for firmaet siger til Marketing Magazine, at arrangør-komiteen har fået prioriteringerne galt i halsen.
“Det er en skam ,at de ikke har lagt samme energi ind i billet- og sikkerheds arrangementerne som de lægger i at beskytte deres sponsor-omsætning,” lyder kommentaren.
OL har ingen spillefirmaer blandt sponsorerne og det skyldes bl.a. at den internationale olympiske komite har vedtaget strikse regler for at knytte betting og OL sammen.
En talsmand for arrangør-komiteen siger til Marketing Magazine:
“Vi kan tage en spøg, men man må forvente, at vi trækker en streg ved den provokerende reference til arrangørerne af legene. vi har også et ansvar over for at sikre at ingen tror, at betting-firmaer har nogen officiel forbindelse til London 2012.”
Tilbage i 2010 gjorde Paddy Power sig desuden bemærket i forbindelse med Ryder Cup i Wales. Her fik firmaet rettens ord for, at man var gået over stregen.