Berlingske-leder hylder reklamekampagne

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Læs om leder, der bakker op om reklamekampagne. Samt om reklamebureau’s succes i Bangladesh.

Noget tyder på, at Call Me har ramt plet ved at tage fat i problemstillingen om, hvordan vi taler til hinanden.

I hvert fald bliver kampagnen hyldet på dagens lederplads i Berlingske Tidende, der indleder lederen med:

“Det er sjældent man føler trang til ligefrem at hylde en reklamekampagne. Men mobilselskabet Call Me fortjener et skulderklap af de store og varme for det slogan, der for tiden kan ses i annoncer og TV-spot: ‘Tal ordentligt – det koster ikke noget’.”

Lederen skriver endvidere, at det er et meget velvalgt tema, eftersom tonen på både gader, skoler og i debatter foranlediger én til at tro, at Danmark er befolket af ‘navlepillende, selvhævdende, empatiforladte egoister, hvis ordforråd er reduceret til eder og enstavelsesgrynt’.

Skribenten ønsker ligefrem, at Call Me sælger en masse teleabonnementer eller i hvert fald, at mange vil tænke over budskabet for en fattig omgangstone er lig med et fattigt kulturelt niveau og alle har et ansvar for at niveauet højnes.

Berlingske-lederen slutter af med at opfordre til, at man lytter til kampagnen og prøver noget nyt: At tale pænt til sine børn, sine nærmeste og sine omgivelser.

Så Call Me-kampagnen, der er udviklet i samarbejde med det free-lance baserede bureau, Jangaard, Mark & Ko med Marie Mark og Mikkel Jangaard i spidsen, får ikke blot presseomtale på lederplads. Men får ligefrem redaktionel opbakning til kampagnen. Det er da meget godt gået (Berlingske, p. 2).

AdPeople bag virksomhedssucces i Bangladesh

Det danske reklamebureau AdPeople og en bengalsk IT-virksomhed stiftede i 2005 et joint-venture, som blev til GraphicPeople.

GraphicPeople er i dag arbejdsplads for 250 bengalske grafikere og en af de bedst indtjenende IT-virksomheder i Bangladesh.

IT-branchen i Bangladesh oplever netop nu en voldsom vækst og godt en kvart million bengalere er ansat i branchen og den vækst er danske IT-virksomheder godt i gang med at tage en bid af.

De danske virksomheder har nemlig været tidligt ude. Derfor er Danmark nu den femtestørste samarbejdspartner blandt IT-virksomheder i Bangladesh. 15 procent af virksomhederne i IT-brancheforeningen BASIS har i dag samarbejde med danske virksomheder og Danmark er dermed langt mere aktiv på det buldrende Next-11-land end f.eks. Tyskland og Holland (Berlingske Busines, p. 6).