For Bestsellers ejer, Anders Holch Povlsen, er det vigtigt, at engrossalget, som udgør over halvdelen af Bestsellers omsætning, bliver digital og derfor er han ved at udvikle en digital platform til engroskunderne.
Det er fornuftigt mener en forretningskonsulent, for ellers vil start-ups gå ind og tage den del af kagen.
Det skriver Berlingske.
Der er store muligheder i digitalisering ifølge Anders Holch Povlsen, der da også har investeret i nemlig.com, Asos, Zalando og Stylepit.
”Vinderne bliver dem, der formår at skabe en platform, hvor kunderne kan gøre det, de vil, og brands, leverandører og detailhandlere kan gøre det, de vil. Så har man et effektivt og velfungerende samspil mellem de parter, men det er egentlig dem, der gør arbejdet for dig,” siger Anders Holch Povlsen til avisen.
Anders Holch Povlsen tilføjer, at det ”ville være fedt at lave en platform, så kunder og leverandører selv kan ordne deres forretning.”
Mens Bestseller med deres e-commerce arbejder med den cloudbaserede softwarevirksomhed Demandware, bliver den digitale platform til engroskunderne udviklet med egne folk fra Bestseller. Både ansatte, der arbejder med e-commerce og med den nye platform, er placeret i Holland.
Den nye digitale platform, som Anders Holch Povlsen forventer er på plads om 12 måneder, er inspireret af kinesiske Alibaba, som håndterer salg fra forbruger til forbruger, fra virksomhed til forbruger og fra virksomhed til virksomhed.
Det er klogt at se digitaliseringen som en mulighed for at nytænke hele værdikæden, mener Mai-Britt Poulsen, der er partner i Boston Consulting Group. Hun siger til avisen:
”Magten ligger hos dem, der styrer de velfungerende digitale platforme. Retailere kan nemt blive afhængige af det, der kan leveres fra en platform, bl.a. fordi platformen opsamler big data.”
Hun mener, at hvis de etablerede spillere ikke selv tager bolden op til at finde nye digitaliseringsmuligheder, så vil nye start-ups gøre det og ’disrupte’ en branche.
Berlingske Business, p. 18.