Big data er ikke et nyt fænomen. Ej heller diskussionen om brugen af big data er fornuftigt, for meget eller ikke eksisterende i virksomhederne.
Lisa Arthur, der er marketingdirektør for den amerikanske, børsnoterede analysevirksomhed Teradata, slår i Børsen i dag et slag for, at big data er marketingchefens revival:
”Big data er marketingchefens største chance siden internettets opfindelse. Både i forhold til at forandre forretningen og i forhold til at få mere strategisk indflydelse i organisationen. Men det er faktisk ret få, der udnytter det”.
Hun mener, at marketingafdelingerne skal bruge ikke blot data fra internettet, men også fra eksempelvis gps’er, overvågningskameraer og sensorer i blandt andet mobiltelefoner og indkøbskurve, til at kortlægge, hvilken livsstil og hvilke familieforhold, hobbyer og arbejdsrytmer, kunderne har.
”Indtil videre koncentrerer de fleste sig om den data, man kan hente fra nettet og fra sociale medier. Og data’en bliver typisk brugt til at forudsige adfærd. Hvis det var et teleselskab kunne det f.eks. været at forudsige, hvilke kunder, der er i risikogruppen for at smutte. Men hvorfor ikke forsøge at analysere, hvordan man forebygger, at de overhovedet havner dér?, siger hun retorisk til avisen.
Den amerikanske journalist og forfatter Malcolm Gladwell fra The New Yorker advarer dog ifølge avisen, mod ukritisk at bruge data.
”Mange tror, at jo mere vi ved, desto bedre beslutninger træffer vi. Det passer ikke. Når vi runder et bestemt informationsniveau, får vi ikke bedre beslutninger ud af at undersøge tingene endnu mere. Der sker ganske enkelt det, at vi bliver for selvsikre. Og overdreven selvsikkerhed er langt farligere end inkompetence”.
Børsen MediaMarked, p. 4-7.