Biler skaffer flest nye kunder til Just-Eat

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Uncle Grey laver tv-reklamer for Just-Eat – men 40 pct. af de nye kunder bliver inspireret af forretningens biler til udbringning.

Tv bliver normalt betragtet som et meget effektivt medie, og Just-Eats danske direktør, Mads Eriksen, vil da heller ikke på nogen måde klage over effekten af den kampagne, der kører i øjeblikket.

Men det er faktisk et andet “medie”, som indtil nu har været bedst til at skaffe nye kunder.

“Jeg var egentlig også selv lidt overrasket, da jeg hørte resultatet. Vi tester løbende, hvor kunder har fået inspiration til at anvende Just-Eat, og de analyser viser, at 40 pct. angiver at have set en af vores 26 biler i gadebilledet,” siger Mads Eriksen og tilføjer, at også logoet i tilknyttede restauranter giver godt.

“Tv har kørt i nogle uger nu, og nu begynder effekten at komme op i gear og nærme sig effekten af bilerne,” siger Mads Eriksen.

Det er Uncle Grey, der står bag Just-Eats reklamer, mens Mediabroker hjælper med indrykningerne, der selvfølgelig er koncentreret omkring spisetidspunkter og programmer/kanaler, hvor man finder flest af den primære målgruppe på de 18-35 årige.

Ud over tv, biler og eksponering på restauranter, så er Just-Eat af gode grund meget online fokuseret – f.eks. i form af søgeord.

“Vi har også 200.000 kunder på vores nyhedsbrev,” siger Mads Eriksen.

For to år siden testede Just-Eat ellers et engelsk udviklet tv-koncept, men det slog ikke an i Danmark, og derfor gik man ved indgangen til 2010 ud i en bureaukonkurrence, der blev vundet af Uncle Grey.

At bilerne virker så godt har et ekstra perspektiv. De bruges i forhold til de forretninger, som ikke selv kan bringe ud – og det vil reelt sige mange andre end pizza-restauranter.

Noget der passer godt til Just-Eats ønsker. På Mads Eriksens ønskeliste står en justering af Just-Eats nuværende brand som rendyrket pizzaleverandør.

“Sushi og vegetarretter er nogle af de mest voksende måltidstyper lige nu, men vi skal blive bedre til at fortælle om bredden i vores sortiment. Samtidig skal vi have flere restauranter ombord, så vi i endnu højere grad bliver et takeaway-supermarked med alt fra sushi og spaghetti til tacos og salat,” siger Mads Eriksen.

Det er blandt andet planen at starte med at levere måltider fra egne biler i Odense til næste år, hvor Just-Eat i dag kun har egne biler i København, Aarhus og Roskilde.

Just-Eat er et dansk skabt koncept, som nu spreder sig ud i verden fra hovedsædet i London. Men det går fortsat godt i Danmark, hvor man med 9,2 millioner leverede måltider i 2010 fra de omkring 1.600 tilknyttede restauranter præsterede et overskud på 35 millioner kroner mod 30 millioner kroner i 2009.