Bilka vil være Danmarks største e-handelsbutik

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Læs om, at Bilka vil være større end Amazon. Samt om dansk app, der tjener 100.000 kroner – om dagen.

Bilka vil ikke se til, at danskerne ifølge en undersøgelse fra 2011 placerer amazon.co.uk på en førsteplads over de mest anbefalede e-handelsbutikker, mens Bilka kom ind på en 28. plads.

“Vi vil måles op mod de bedste spillere internationalt. Derfor er vi ved at lave en onlineplatform, som er stærk i international målestok og det gør vi, fordi vores forretning på nettet skal vokse betydeligt”, siger Jørgen Klüwer , der er driftsdirektør i Bilka.

Han siger endvidere til Berlingske, at Bilka har et klart mål om at blive Danmarks ledende online-butik og vil gøre, hvad der skal til for at blive det.

F.eks. overvejer Bilka at øge fra 10.000 varenumre til 100.000. En del af varerne kan blive sendt til forbrugerne direkte, så Bilka ikke skal håndtere dem og dermed sparer omkostningerne. Og det vil kunden ikke kunne mærke:

“Vi giver 100 procent bytteret på alle varerne og det er altid Bilka, som du handler med. Det vi sige, at det er vores forretningsbetingelser og vores service, du møder som kunde”, siger Bilka-direktøren.

At der skal gøres en indsats for at slå de udenlandske spillere af banen, står klart: Seks ud af de ti mest populære e-handelsbutikker er udenlandske.

Grunden til, at de danske butikker halter bagefter, er at de ikke går helhjertet ind på markedet, mener Peter Grønne, der er partner i onlinebureauet Dwarf:

“Vi kan se, at der kommer udenlandske aktører ind på markedet, som gør det helhjertet. Samtidig ser vi, at mange danske e-butikker halter bagefter og ikke gør tingene fuldt ud. Det er farligt, fordi Amazon og andre af de store internationale spillere vil fortsætte med at forbedre sig de kommende år” (Berlingske Business, p. 14).

Dansk app: 100.000 kroner om dagen med blandet forretningsmodel

Apps-bureauet Kiloo og Sybo Games har skabt app’en Subway Surfers, der hver dag omsætter for 100.000 kroner og har nået 9,2 mio. downloads på tre uger.

App’en er gratis. Forretningsmodellen er en blanding af reklamer og fordele, som man kan købe til spillets hovedperson, den uvorne graffitimaler, Jake. F.eks. 7.500 guldmønter for seks kroner og de mønter kan så bruges på alt fra superkondisko til en tyvstart.

Bag Sybo Games står to danskere Bodie Jahn-Mulliner og Sylvester Rishøj, der er idemagerne bag spillet og som har ideer nok til de næste fem år ifølge dem selv, men ideer er ikke nok:

“Ideerne skal finpudses. Og så handler det om at se smuthullet i markedet. Vores samarbejdspartner Kiloo, er enormt gode til at analysere markedet og det har været en stor hjælp for os,” , siger Bodie Jahn-Mulliner (Berlingske Business, p. 6).