Hvis effekten afgør, om en reklame er god, så er Kia-filmene gode. Spottene med den tætte presenter, der får problemer med at styre sig, når han rører ved en Kia, har givet opmærksomhed og salg. Og nu følger en ny film i serien.
”De gamle bilmærker har jo en masse forbrugeropmærksomhed i data-banken, så vi måtte gå markant til værks. Allerede de første uger femdoblede vi både brand- og ad-awareness, og i løbet af 2012 rykkede vi ind på førstepladsen, som det bilbrand i Danmark med højeste ad-awareness – og vi øgede salg og markedsandel med ca. 75 pct.,” siger Mads Lauvring, salgs- og marketingchef hos Kia Import Danmark.
Intet kunne have været lettere end at vælge den internationale markedsføring, men den har Kia bevidst kørt udenom:
”Vores opfattelse er, at global markedsføring ikke så meget kigger på, hvad der virker, men snarere hvad det er, som ikke støder – og så risikerer det let at blive anonymt,” siger Mads Lauvring.
Dermed skriver Kia sig ind i de cases, der gang på gang har bevist, at lokal bilmarkedsføring virker bedre. Suzuki er et andet aktuelt eksempel. Alligevel går de fleste mærker mod mere international markedsføring.
Kia Import Danmark valgte UncleGrey til opgaven. Her siger Jesper Søderberg, der er Client Service Director:
”Som udfordrerbrand er der endnu mere brug for at skille sig ud. Og på et marked, hvor der ifølge Gallap AdFact spendes ca. 800 mio. kr. årligt, skal der noget særligt til. Vores opgave var at ændre opfattelsen af Kia, og vi argumenterer både rationelt og emotionelt. Og begyndte ved Punkt 0, som var det et nyt brand – hvad det også er for mange danskere.”
Den dansk producerede kreativitet har været medvirkende årsag til, at markedsandelen sidste år kom op på 6,4 pct. – og placering som nr. 6 i Danmark. Målet er en Top5-placering i år, oplyser Mads Lauvring, Kia Import Danmark.
“Designet har gjort, at bilerne ganske enkelt er blevet flottere, og vi er opmærksomme på, at vi serverer dem skarpe og snorlige i billedmaterialet. Og vi har også været begunstiget af nye modeller i de segmenter, der sælger mest i disse år. Men i de kommende år kommer der ikke nye modeller, og her skal kreativiteten være med til at sikre, at vi også her kan leve af dét, vi har,” siger Mads Lauvring.
https://www.youtube.com/watch?v=qRL1QzJMUQM