Biltyveri, vold og overgreb. Er det virkelig god reklame?

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

TV2 ser en Cult reklamefilm som klart ulovlig og vil ikke vise den. Forbrugerombudsmanden har fået henvendelser og har en sagsbehandling i gang. Men for Cult-stifteren handler det om at blive set og husket.

En dreng, der drikker Cult med dobbelt mængde koffein, går fuldstændig amok: smider mad på sin mor, pisser på naboens hoveddør, stjæler en bil, stjæler penge i en butik, slås og krænker en kvinde (se filmen her).

Budskab: Cult er “raw energy. Not for kids”.

Men er det ikke lige netop det, man gør den til? Eller er det virkelig god reklame?

Cult er kendt for at bevæge sig tæt på grænsen – ofte fra den forkerte side. Men i dette tilfælde foretager filmens hovedperson sig en række ting, som man ikke kan have forskellige holdninger til. De er forbudte og forkerte på alle leder og kanter, og TV 2 er ikke i tvivl.

Filmen er ulovlig i henhold til dansk lov og vil ikke blive vist på TV 2.

Bl.a. siger loven, at man skal udvise social ansvarlighed i reklamer, og man må heller ikke anstifte til vold.

Hos Forbrugerombudsmanden fortæller Birgitte Wested, at man har fået henvendelser på filmen, så man er opmærksom på den og i gang med at kigge på den. Men ud over at bekræfte en sagsbehandling vil hun ikke kommentere på filmen, der har været vist på TV 3.

Mulig ballade bekymrer dog næppe Cult-stifter, Brian Sørensen. Han har aldrig taget sig af det – muligvis fordi sanktionerne sjældent er kostbare, og mediedækning højst øger værdien af markedsføringen. Og er det rigtig, så er det måske effektiv reklame. Men gør det den god?

“Sådan noget som Cult gør, ødelægger det for hele branchen”, som en bureaudirektør tørt konstaterede over for Bureaubiz.

Brian Sørensen er dog ikke selv i tvivl.

“Jeg kan godt forstå, hvis nogen føler sig provokeret. Men jeg er på et marked, hvor jeg er oppe mod nogen meget store spillere. Det kræver, at jeg kan manøvrere hurtigere og frækkere. Hvis man ikke lægger mærke til os, så er reklamen lígegyldig. Bliver vi derimod set og husket, så mener jeg, det er god reklame”, siger Brian Sørensen.

Filmen er idemæssigt skabt af Cult selv, mens produktionsselskabet Fandango har stået for produktionen, der er foregået overvejende i New York med enkelte skud i København. Der har således ikke været bureau på.

Brian Sørensen kan ikke lade være med at henvise til, hvad han ser som en vis dobbeltmoral i Danmark.

“Da vi får dispensation til at øge mængden til de 320 milligram, får vi samtidig at vide, at der på bagsiden skal stå, at Cult ikke er for børn, og at myndighederne vil lave en kampagne mod os, der skal fortælle dette. Så var det, jeg tænkte, at det kan jeg da godt hjælpe dem med. Jeg mener, vi i Danmark har langt vigtigere sager, end om der er 320 milligram koffein i en energidrik. Efterhånden er det kun Uruguay, der endnu ikke har tilladt det”, siger Brian Sørensen.

Han karakteriserer drengen i filmen som en antihelt.

“Der er masser af humor i filmen. Det er rigtigt nok en meget sort og sarkastisk humor, men er der nogen, der kan klare det, så må det da være danskerne”, siger Brian Sørensen og fortsætter:

“Der sker i disse år nogen ting i samfundet, hvor alt går hurtigere og der er mere sex og vold. Du ser det i film, du ser det på DR søndag aften og du ser det videospil. Tag f.eks. Grand Theft Auto. Det er betydeligt mere voldeligt, end de spil, jeg havde, da jeg var ung. Sådan er målgruppens sprog, og det er ikke os, der har skabt den tendens”.

Reklamefilmen har været vist på TV3, der sender fra England og derfor ikke er underlagt danske regler.

Pressechef Søren Hedman siger, at man altid overholder gældende lovgivning for stationen. Det indebærer bl.a., at den ikke må vises før kl. 21.

“Desværre er den ved et uheld blevet vist før 21, men det har vi selvfølgelig fået taget hånd om”, siger Søren Hedman og tilføjer, at filmens budskab må man diskutere med Cult.

I Sverige kører for tiden en sag, der har visse lighedspunkter med Cult. Arvikafestivalen har med Studio Totals hjælp fået lavet en film – som du kan se her – med en pige, der får orgasme. Flere tv-stationer har afvist at bringe reklamen, meddeler parterne bag filmen, som i stedet vil blive vist online.

Både Cult og Arvikafestivalen er bekendt med den effekt, der kan ligge i at få sin reklame fordømt eller forbudt – men hvor Cult trods alt har været på tv med sin film, så er folkene bag Arvika-filmen ifølge Resume.se imidlertid mindre meddelsomme, når de bliver bedt om at oplyse hvilke tv-stationer, der er blevet spurgt om filmen – og har sagt nej.

Arvikafestivalen understreger, at man skam har pengene til at købe reklametid på tv, og tilføjer at filmen skulle have været vist regionalt. Men TV4 i regionen har ikke fået nogen forespørgsel fra Arvikafestivalen.