Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

TV2 ser en Cult reklamefilm som klart ulovlig og vil ikke vise den. Forbrugerombudsmanden har fået henvendelser og har en sagsbehandling i gang. Men for Cult-stifteren handler det om at blive set og husket.

En dreng, der drikker Cult med dobbelt mængde koffein, går fuldstændig amok: smider mad på sin mor, pisser på naboens hoveddør, stjæler en bil, stjæler penge i en butik, slås og krænker en kvinde (se filmen her).

Budskab: Cult er “raw energy. Not for kids”.

Men er det ikke lige netop det, man gør den til? Eller er det virkelig god reklame?

Cult er kendt for at bevæge sig tæt på grænsen – ofte fra den forkerte side. Men i dette tilfælde foretager filmens hovedperson sig en række ting, som man ikke kan have forskellige holdninger til. De er forbudte og forkerte på alle leder og kanter, og TV 2 er ikke i tvivl.

Filmen er ulovlig i henhold til dansk lov og vil ikke blive vist på TV 2.

Bl.a. siger loven, at man skal udvise social ansvarlighed i reklamer, og man må heller ikke anstifte til vold.

Hos Forbrugerombudsmanden fortæller Birgitte Wested, at man har fået henvendelser på filmen, så man er opmærksom på den og i gang med at kigge på den. Men ud over at bekræfte en sagsbehandling vil hun ikke kommentere på filmen, der har været vist på TV 3.

Mulig ballade bekymrer dog næppe Cult-stifter, Brian Sørensen. Han har aldrig taget sig af det – muligvis fordi sanktionerne sjældent er kostbare, og mediedækning højst øger værdien af markedsføringen. Og er det rigtig, så er det måske effektiv reklame. Men gør det den god?

“Sådan noget som Cult gør, ødelægger det for hele branchen”, som en bureaudirektør tørt konstaterede over for Bureaubiz.

Brian Sørensen er dog ikke selv i tvivl.

“Jeg kan godt forstå, hvis nogen føler sig provokeret. Men jeg er på et marked, hvor jeg er oppe mod nogen meget store spillere. Det kræver, at jeg kan manøvrere hurtigere og frækkere. Hvis man ikke lægger mærke til os, så er reklamen lígegyldig. Bliver vi derimod set og husket, så mener jeg, det er god reklame”, siger Brian Sørensen.

Filmen er idemæssigt skabt af Cult selv, mens produktionsselskabet Fandango har stået for produktionen, der er foregået overvejende i New York med enkelte skud i København. Der har således ikke været bureau på.

Brian Sørensen kan ikke lade være med at henvise til, hvad han ser som en vis dobbeltmoral i Danmark.

“Da vi får dispensation til at øge mængden til de 320 milligram, får vi samtidig at vide, at der på bagsiden skal stå, at Cult ikke er for børn, og at myndighederne vil lave en kampagne mod os, der skal fortælle dette. Så var det, jeg tænkte, at det kan jeg da godt hjælpe dem med. Jeg mener, vi i Danmark har langt vigtigere sager, end om der er 320 milligram koffein i en energidrik. Efterhånden er det kun Uruguay, der endnu ikke har tilladt det”, siger Brian Sørensen.

Han karakteriserer drengen i filmen som en antihelt.

“Der er masser af humor i filmen. Det er rigtigt nok en meget sort og sarkastisk humor, men er der nogen, der kan klare det, så må det da være danskerne”, siger Brian Sørensen og fortsætter:

“Der sker i disse år nogen ting i samfundet, hvor alt går hurtigere og der er mere sex og vold. Du ser det i film, du ser det på DR søndag aften og du ser det videospil. Tag f.eks. Grand Theft Auto. Det er betydeligt mere voldeligt, end de spil, jeg havde, da jeg var ung. Sådan er målgruppens sprog, og det er ikke os, der har skabt den tendens”.

Reklamefilmen har været vist på TV3, der sender fra England og derfor ikke er underlagt danske regler.

Pressechef Søren Hedman siger, at man altid overholder gældende lovgivning for stationen. Det indebærer bl.a., at den ikke må vises før kl. 21.

“Desværre er den ved et uheld blevet vist før 21, men det har vi selvfølgelig fået taget hånd om”, siger Søren Hedman og tilføjer, at filmens budskab må man diskutere med Cult.

I Sverige kører for tiden en sag, der har visse lighedspunkter med Cult. Arvikafestivalen har med Studio Totals hjælp fået lavet en film – som du kan se her – med en pige, der får orgasme. Flere tv-stationer har afvist at bringe reklamen, meddeler parterne bag filmen, som i stedet vil blive vist online.

Både Cult og Arvikafestivalen er bekendt med den effekt, der kan ligge i at få sin reklame fordømt eller forbudt – men hvor Cult trods alt har været på tv med sin film, så er folkene bag Arvika-filmen ifølge Resume.se imidlertid mindre meddelsomme, når de bliver bedt om at oplyse hvilke tv-stationer, der er blevet spurgt om filmen – og har sagt nej.

Arvikafestivalen understreger, at man skam har pengene til at købe reklametid på tv, og tilføjer at filmen skulle have været vist regionalt. Men TV4 i regionen har ikke fået nogen forespørgsel fra Arvikafestivalen.

Kommentarer

  1. Idémæssigt er filmen ikke “skabt” af Cult. Det rigtige ord er “kopieret” eller rettere “stjålet”. I dette tilfælde fra Jonas Åkerlunds fremragende video til Prodigy’s lige så fremragende Smack My Bitch Up.

    Ellers er der vel kun at sige, at Cult gør, som Cult altid har gjort. Det er rendyrket spekulation og sikkert ganske effektivt.

  2. Enig med Holger.
    Fint lavet – mega rip off.

    Brian, bliv ved med det, men hvis du kan, så opfind noget istedet for kopier… Folk er klogere end du tror ;o)

  3. For mig handler det slet ikke om reklamen er et rip off eller ej.

    For mig handler det meget om hvilket signal man sender som firma, og for sit produkt.

    Og når jeg nu skriver “I” og “jeres” er det henvendt til Cult.

    Fint nok, I skal kunne manøvrere blandt meget større spillere.

    Så vil jeg gerne appellere til, at man rent faktisk bruger sin kreativitet og sit intellekt til at skille sig ud.

    Ikke bare en skaldet voldsvideo. Ikke bare er et uopfindsomt. Det er også et super super dårligt signal at sende for sit produkt. Og et rigtig skidt signal at sende til påvirkelige købere.

    “Hvis du drikker det her, så får du så meget energi, at du kan bare rende ud og agere fuldstændig ansvarsløst”.

    Hvad blev der af humor ? Humor har været brugt som virkemiddel nærmest altid. Og det kan skabe en meget federe effekt. Også for produktet.

    Når jeg ser Cult’s reklame, så skaber det bare modvilje. Jeg vil simpelthen ikke købe produktet. Mine unger får heller ikke lov til det. Og jeg kommer til at tale dårligt om produktet, ud fra min reklame oplevelse, med alle jeg snakker om Cult med (det er så ikke så mange).

    Jeg tror godt awareness kan købes for dyrt. Og jeg tror I har købt jeres awareness på bekostning af jeres produkts omdømme.

    I kunne have valgt 1000 andre måder at vise det overskud af energi man får ved at drikke Cult.

    Men I vælger vold og kriminalitet. Og endda ukreative og slappe variationer af dem.

    Wrong move.

  4. Enig med Holger og Søren – plat, plank og en særdeles dårlig eksekvering…

  5. Filmen dumper på samtlige parametre. Men først og fremmest fordi den er så åbenlys beregnende. Og jeg synes egentlig det er synd. Synd for et produkt, der uden tvivl har et enormt markedspotentiale, men som gennem elendige eksekveringer og en konstant talen ned til målgruppen, ender med at blive kendt som Sidney Lees yndlingsdrik. Alene det faktum taler for sig selv. Tænk, hvis Cult havde ambassadører, som målgruppen faktisk så op til? Det kunne måske fixes, hvis markedsføringen havde bare en anelse mere dybde.

  6. Hold nu kæft den er dåligt lavet….dårlig timing, dårligt skuespil og slet ikke TEMPO nok! Kedelig musik…..Hvis den havde disse ting iorden ville den være ligesom “Smack my Bitch up”……øh…. 🙂

  7. Ganske enig med alle kommentarer. Grundlæggende er danske reklamer en tynd omgang og de fleste er også copy pasted fra mange gode udenlandske spots, desværre. (Fleegaard har “kopieret” fra den eller’s fantastiske Carlton Draught Skytroop Show, dog uden at kopiere hvad der gjorde Carlton filmen sjov osv osv.) Der er en skræmmende tendens i DK reklame film at tale til folks lavest fællesnævner, de skal helst være barnlige, have folk der er bondeknolde eller taler med latterlig stemmer. Det er foruroligende og skræmmende.

  8. Sidney Lee drikker ikke den almindelige Cult, men Cult Shaker, også landskendt som “Son of a Bitch (som er med alkohol) 🙂

  9. Er opmærksomhed alt? Har reklamefolk ingen moral? Jeg er ligeglad med plank og dårlig eksekvering. Men jeg er bekymret over, at kolleger i branchen (i det her tilfælde på kundesiden) kan synke så dybt, at de promovere en sådan adfærd. For er man en dreng i målgruppen på 10-15 år, så vil man synes, at den er sej, og man er sej, hvis man drikker Cult. Reklamer som disse bekræfter folk uden for branchen i at reklamefolk er skruppelløse. Hvilket er rigtig ærgerligt for de af os, der fastholder en høj moral.

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club