Af Peter Engholm 25@mail.dk

Skarpe ord fra jurymedlem Peter Dinesen, mens Jesper Hansen og Thomas Torp ser mere positivt på Lego-casen fra Advance.

Da juryen mødtes i Creative Circle Award, kom Bionicle ikke på shortlisten i kategorien Ongoing activities. Casen, som Advance havde indsendt, fik så få stemmer, at det slet ikke stod til diskussion, om den skulle på listen eller ej.

Bureaubiz plukkede 3 medlemmer fra den 13 mand store jury for at høre deres syn på den – i negativt forstand – enestående case. Den var det eneste efterladte, idet de fire øvrige cases – Bianco, Fakta, Oddset og Sprite Zero – kom på shortlisten..

Peter Dinesen, partner i Mensch, er den mest kontante af de adspurgte jurymedlemmer:

“Det er fuldt fortjent, at den ikke kom på listen – ikke kun fordi den var oppe imod noget af det bedste, hvad angår at fortælle historier, men fordi den i sig selv ikke forstår at være interessant. Et ukendt univers, som Bionicles, skal trække noget genkendeligt ind, for at blive vedkommende. Her slås en plastikarm mod en anden plastikarm – og fornyelsen består i at give armene nye farver,” siger Peter Dinesen.

Han kan sagtens få øje på kvaliteterne i Bionicle-casen:

“Den havde haft større chance i andre kategorier – art direction, f.eks. Ja, den ville have været fantastisk i “product development”, hvis en sådan kategori ellers fandtes. Men kommunikationsmæssigt er det kedeligt, og det er samtidig klodset præsenteret. At vise det samme filmklip tre gange slider på en jury,” siger Peter Dinesen.

Jesper Hansen, kreativ direktør i Bark Copenhagen og tidligere formand for Creative Circle, fortæller, at han – som én af de få i CC-juryen, kan man konkludere – stemte på Bionicle.

“Den falder da helt klart igennem, hvis man kigger på reklame-elementerne i Creative Circle-regi – heriblandt idéhøjde og eksekvering. Den ligger ikke på et lige så højt kreativt niveau på reklamedelen som de øvrige i kategorien … men den peger fremad. I en branche i opbrud, hvor alt er til diskussion, formår Bionicle at levere på et bredere felt – med produktudvikling og univers-bekrivelse. Den er et æble, hvor de andre arbejder er pærer. Denne proaktivitet passer ikke ind i de nuværende kasser – hvilket i sig selv kan være en slags kreativitet – og derfor burde Creative Circle overveje en ny kategori,” siger Jesper Hansen og nævner Titanium i Cannes. En kategori, der opstod, efter årets mest nyskabende film – fra BMW i Nordamerika – var dømt ude, fordi de ikke matchede de eksisterende kategorier.

Thomas Torp, kreativ direktør i Grey København, er begejstret for Bionicle-casen fra Advance – men vil ikke belønne den – i det nuværende set-up.

“Hold kæft, hvor jeg elsker, når reklamebureauer blander sig i kunders produkter. Men selve reklamen for Bionicle er mainstream, ikke nyskabende – ja, den er fuldstændig intetsigende, og det har jeg ikke lyst til at belønne. Men når et reklamebureau blander sig i produkterne frem for blot at reklamere mere for dem – og når man får adgang til kundens gryde og begynder at udvikle selv … dét skal belønnes ind i himlen. Men casen er kejtet placeret, og jeg vil tale med Creative Circle om at udvide kategorierne. En ny kategori kunne inspirere andre bureauer til at gå til den på samme måde som Advance,” siger Thomas Torp.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club