Birger Christensen opgiver e-butik

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Læs om, at eksklusive mærker ikke ville være med i e-butik. At der er delte meninger om professionshøjskolers satsning på markedsføring. At dansk reklamebureau med 460 ansatte gerne vil være større. Samt om dansk trykkeri, der trodser krisen.

For ringe omsætning og knirkende samarbejde med leverandørerne gør, at Birger Christensens e-butik lukker efter kun et år på bagen.

Birger Christensen havde intentioner om et bredt og dybt sortiment i e-butikken, men flere af de eksklusive mærkevarer som Prada, Ralph Lauren og Celine ønskede ikke at være med og Birger Christensen må derfor lukke ned igen efter at have investeret omring 800.000 kroner i e-butikken.

Direktør Jens Birger Christensen håber dog, at det indkøbte udstyr og de erhvervede erfaringer kan bruges til en ny e-offensiv om nogle år (Berlingske Business Fredag, p. 3).

Delte meninger om professionshøjskolers satsning på markedsføring

For et stykke tid siden skrev vi, at folkeskolerne er begyndt at reklamere for at fastholde og tiltrække elever.

Også professionshøjskolerne bruger penge på at reklamere. Faktisk over 100 mio. kroner om året.

Men en undersøgelse blandt 1000 studerende, viser, at kun hver tiende der læser til lærer, pædagog, socialrådgiver eller sygeplejerske, mener, at reklamerne har påvirket deres valg af uddannelsessted.

Og derfor virker reklamerne ikke, mener Kathrine Bødker Tegllund faglig sekretær i Pædagogstuderendes LandssammenSlutning, PLS:

“Det viser ret klart, at det har meget ringe effekt hos de studerende, at professionshøjskolerne bruger så mange penge på markedsføring”.

Der blev sidste år brugt 115 millioner kroner på markedsføring ud af et budget på 4,7 milliarder kroner til uddannelser, der årligt optager omkring 20.000 studerende.

Kathrine Bødker Tegglund siger til Politiken, at pengene til markedsføring kunne bruges bedre på undervisningen eller på at forbedre studiemiljøet.

Formanden for Professionshøjskolernes Rektorkollegium, Erik Knudsen, forsvarer dog udgiften til markedsføring med, at de fleste af pengene går til hjemmesider og at udgiften til avisannoncer og busreklamer er skåret ned.

Erik Knudsen er selv rektor for University College Lillebælt, hvor man bruger 8 millioner kroner på markedsføring ud af et budget på 450 millioner kroner.

PR- og kommunikationsekspert Jesper Højbjerg fra bureauet Advice mener ikke, at det er nødvendigt at skolerne profilerer sig, idet uddannelsesvalg foregår via mund-til-mund-metoden og derfor burde professionshøjskolerne koncentrere sig om at lave gode uddannelser (Politiken Lørdag, p. 5).

Dansk reklamebureau med 460 ansatte vil gerne være større

Et dansk reklamebureau med 460 ansatte og seks – snart syv – kontorer rundt omkring i verden. Og så har det kun kunder fra én koncern.

Vi taler om Legos interne reklamebureau, Lego Trade marketing Agency – der omsætter for et trecifret millionbeløb og som vokser 20 procent om året.

Selvom det måske ligger lige for at vælge Lego Trade Marketing Agency, når man er en Lego-virksomhed, så er det ikke et krav. Derfor skal bureauet også kæmpe om kunderne, fortæller Kent Thomsen, der er kreativ direktør.

“Legos salgsselskaber må selvfølgelig gerne vælge andre reklamebureauer, hvis vi ikke kan matche konkurrenterne. Lige nu har vi en markedsandel på omkring 50 procent og det er jo ikke nok”.

Han fortæller videre til Jyllands-Posten, at bureauets force er kendskabet til Lego og at svagheden kan være manglende kendskab til lokale markeder.

Selvom bureauet gerne vil vokse, har man den principbeslutning, at man ikke vil gå efter eksterne kunder, da det stadig er en udfordring at få fat i Legos egne selskaber (Jyllands-Posten, Erhverv&Økonomi Lørdag, p. 6).

Trykkeri trodser enhver krise

Det aarhusianske trykkeri Lasertryk trodser enhver krise med en omsætning i 2011, der steg til 147 mio. kroner mod en omsætning på kr. 108 mio. kroner i 2010. Overskuddet er i samme periode fordoblet til 18 mio. kroner .

Den ene af de to stiftere, Esben Mols Kabell, forventer en vækst på 15-20 procent i 2012 sammenlignet med 2011 og en indtjening, der følger med.

De to flagskibe, digitaltrykkeriet Lasertryk.dk og offsettrykkeriet Chronografisk, har begge præsteret fremgang, mens det digitale bogtrykkeri Scandinavian Book A/S har haft et driftsunderskud på 0,3 mio. kroner trods en vækst i bruttoavancen på 20 procent i forhold til 2010 (Børsen, p. 19).