Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Medarbejderne er væk, fordi de ikke har fået løn i det ene af datterselskaberne. Men foreløbig er der ikke tale om en konkurs.

Mindre end blot to måneder efter, at et triumvirat med bl.a. et par IT-millionærer overtog Par No. 1’s datterselskaber i Riga og København samt en række aktiviteter, har der udspillet sig et nærmest bizart drama.

Drama, fordi det kan resultere i en konkurs i det ene af selskaberne, og bizart på grund af forløbet.

Det drejer sig om Reklamebureauet Os, som nu defacto er et bureau stort set uden medarbejdere, fordi de fleste af de ni medarbejdere har forladt bureauet på grund af manglende lønudbetaling.

Bureauet har haft et par svære år med et underskud på ca. 2 mio. kr. i 2010. Men de tal var kendt af de nye ejere, og regnskabet blev først indsendt efter overtagelsen. Derfor rummer det oplysningen om, at der er kommet nye ejere, og regnskabet aflægges med fortsat drift for øje i en forventning om, at kreditten i banken opretholdes og udvides lidt, samt at der kommer lån fra moderselskabet.

Desuden anføres, at der er sket omkostningstilpasninger i 2011, og at driften har udviklet sig positivt.

Halvanden måned senere var situationen pludselig en helt anden. Banken ville ikke forlænge kassekreditten, og der var således ikke penge til løn.

Men i stedet for selv at begære en konkurs, hvilket ville være det mest normale, når man kan se, at virksomheden ikke kan køre videre, undlod selskabet blot at betale løn til medarbejderne. Hvis der ikke sker en konkurs, kan medarbejderne ikke få dækket deres løn i Lønmodtagernes Garantifond, og så hænger de på regningen.

Nicoline Olesen var indtil foråret adm. dir., hvor hun efter eget valg blev erstattet på posten af Søren Als og overgik til en rolle som partner og kontaktdirektør. Hun fortæller, at hun og en anden partner, kreativ direktør Flemming Møldrup, forlod bureauet onsdag i sidste uge.

“Lønudbetalingen til alle var stoppet. Vi sendte derfor et brev, hvori vi konstaterede, at hvis ikke pengene ville være indgået senest onsdag, så ville vi betragte kontrakten som misligholdt. Jeg mener, alle andre har gjort det samme, men så vidt jeg er orienteret, er der givet forskellige frister. På nuværende tidspunkt mener jeg ikke, at der sidder mere end en enkelt af ni medarbejdere tilbage,” siger Nicoline Olesen og fortsætter:

“Det er et meget mærkeligt forløb. Vi går på sommerferie med bevidstheden om, at vi havde fået nye ejere, og desuden havde vi fået at vide, at der var overskud på en halv million i første del af året. Men da vi kommer tilbage fra ferien, er der pludselig problemer med den årlige forlængelse af kassekreditten i banken, og det undrer, når man tager i betragtning, at bureauet har fået nye ejere, som man må forvente har viljen til at drive bureauet. Desuden havde driften udviklet sig positivt, og kunderne var ret aktive efter sommerferien, så budgettet for resten af året så rimeligt ud.”

Hun fortæller, at hun som aktionær og kautionist har fået et brev fra banken med forklaringen på, hvorfor man ikke ville forlænge kassekreditten.

“Det fremgår, at banken ikke har fået en række oplysninger om driften, budget samt den fremadrettede strategi. Og som medarbejder og partner ser det mærkeligt ud, at man ikke har sørget for at give banken de nødvendige oplysninger,” siger Nicoline Olesen.

Adm. dir. Søren Als kan dog give lidt af en forklaring på den manglende forlængelse af kassekreditten.

“Efter sommerferien begyndte vi at lægge budget for resten af året. Der er ingen tvivl om, at bureauet var presset, og det var en turbulent tid at lægge budget i. Men budgettet så dog rimeligt ud. Det var dog ikke godt nok til, at hovedinvestorerne var interesseret i at investere i fortsat drift, og det er den primære årsag til, at driften ikke kunne fortsættes,” siger Søren Als og fortsætter:

“Hovedinvestorerne kommer fra en helt anden branche og kender ikke reklamebranchen særligt godt. Jeg tror egentlig, at deres fokus mere var på datterselskabet i Riga, og at de således ikke reelt var interesseret i en forretning som Reklamebureauet Os.”

Han karakteriserer det som en trist udvikling og han havde glædet sig til at skulle i gang med at bygge Reklamebureauet Os op.

“Jeg tiltrådte den 1. marts, men det første lange stykke tid slugte krisen i Par No. 1 al min tid, så jeg kom aldrig i gang med new bizz aktiviteter. Da de nye ejere kom til, havde jeg regnet med, at nu ville der blive tid til at blive langt mere offensiv,” siger Søren Als.

Da triumviratet overtog resterne af Par No. 1, blev det i regi af et nyt selskab, som fik navnet Reklamebureauet Par No. 1. Her er Morten Thorndahl indsat som adm. dir., og da han holder til i København, har han haft sin gang i lokalerne på Guldbergsgade på Nørrebro, hvor både Reklamebureauet Os og Par No. 1 København holdt til.

Det er dog ikke lykkedes at få kontakt med ham i dag.

 

Kommentarer

  1. Endnu et kapitel i latterlig ledelse, som Jørgen Hansen har bedrevet som øverste chef. Nu er der kun ham og et par andre medarbejdere, der ikke kunne finde andet job tilbage på kontoret over i Viborg – afdelingen i Riga er også på vej helt ned, chefen er fyret, og der er vel max 10 mand tilbage ud af de 45 der var i juli måned. Man må håber de sidste kunder og medarbejdere snart har fået nok af Jørgen Hansens julelege med insolvente selskaber, så sidste kapitel i Par Nr. 1s historie kan skrives.

  2. Hvorfor er man ikke overrasket? Det er virkelig synd for de dygtige medarbejdere, der har været i Par No 1. De har i sandhed fortjent bedre.

  3. Jeg vil gerne kaste respekt efter Jørgen Hansen og de gode mennesker. Der er ikke mange, der har haft de ambitioner, som vel var drivkraften bag en af Danmarks største bureauprojekter i nyere tid.

    Ærgerligt at det ikke er gået. Men jeg vil i hvert fald sige tak for hjælpen til både Jørgen og de andre gode folk (Jes og Jette i særdeleshed), der havde tid og overskud til at hjælpe os, da vi startede ud. Jeg håber I og alle andre lander på fødderne 🙂

    Peter

  4. Det er ædelt af dig, Peter Julius, at kaste respekt efter Jørgen Hansen, men det tyder på, at du ikke kender ham i rette sammenhæng. Han er ikke ambitiøs, men en brugtvognshandler, der uden andre evner end sit ‘overtagelses-snakketøj’ har opbygget luftkasteller og bevidst ladet mange mennesker, partnere, medarbejdere, små firmaer etc. betale hele gildet. Dumhed kan man ikke klandre, men bevidst manipulation til egen vinding er ubehagelig.

    Jeg tror ‘Jes og Jette’ er identiske med Jes Ejsing og Jette Ridder, som omtalt her på bureaubiz forleden dag? De valgte jo netop heller ikke at fortsætte i Jørgens Hansens luftkastel, men er startet i wonwon.dk – følg bare bare dem, hvis du skal have hjælp, og gleme alt om Jørgen hansen

  5. Kære Finn

    Det er bestemt ikke for at være ædel. Jeg kender ganske udemærket Jørgen Hansen. Min erfaring er at verden som regel er mere nuanceret en sort og hvid. Jeg har gode erfaringer med Jørgen og en del andre fra P1 og for den sags skyld Scanad. Jeg holder fast i min ædelhed 🙂

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club