I dag har 44 procent af danskerne i anledning af Black Friday tænkt sig at handle ind. Det viser en rundspørge foretaget af YouGov for DIBS Payment Services (del af Nets, red.), blandt 1.022 danskere.
Samtidig viser undersøgelsen, at størstedelen af betalings-servicens brugerne i år har tænkt sig at shoppe over nettet, fortæller Henriette Høyer, talsperson for DIBS Payment Services:
”Andelen af dem, der alene har tænkt sig at handle over nettet er faktisk 50 procent større end andelen af dem, der alene har tænkt sig at handle i butikkerne. Det viser, at Black Friday langt fra kun er detailhandlens fest. Det er i stigende grad en fest, der foregår på nettet.”
30erne er de nye 20ere
Kønsmæssigt peger undersøgelsen på, at der ikke er den store forskel på, hvordan danskerne har tænkt sig at gå i kødet på Black Friday.
Til gengæld er det tydeligvis særligt folk i 30erne, der forbereder sig på at købe ’sorte varer’ på nettet.
Ifølge undersøgelsen har hele 34 procent af de 30-39-årige nemlig tænkt sig at klikke varer hjem online, og det afviger signifikant meget fra både de 40-49-årige (21 procent), de 50-59-årige (12 procent) samt dem på +60 (6 procent).
Henriette Høyer indrømmer, at hun er overrasket over 30’er-segmentets dominans:
”Sammenholdt med, at kun 31 procent af dem i alderen 18-29 år regner med at shoppe online på Black Friday, er det bemærkelsesværdigt at dem i 30’erne er mere aktive. Man skulle tro, at jo yngre folk bliver, jo mere vant er de til at shoppe på nettet, men der findes ingen god forklaring på, hvorfor det er sådan med lige denne aldersgruppe”.
Netsalg sparer butikker millioner
I anledningen af Black Friday har CupoNation og Black-friday.sale også foretaget en undersøgelse for at finde ud af, hvor mange besøgende de største webshops i Danmark får på Black Friday og hvad det ville koste at behandle alle kunderne, hvis ikke at internettet fandtes.
Undersøgelsen er ment som en hypotese til at vise, hvor store omkostningerne ville være, hvis hver webshops hjemmesidetrafik, blev udregnet som fysiske butiksbesøg i stedet.
Sidste år var Elgiganten den webshop, som flest besøgte på Black Friday med 549.904 hjemmesidebesøg. Hvis man skulle facilitere de 549.904 hjemmesidebesøg fysisk, skulle Elgiganten bruge et areal på 82.486 m², hvilket stort set svarer til hele Tivolis areal.
Ydermere har undersøgelsen også udregnet, hvor dyrt det ville være for de største webshops, hvis de skulle placeres deres netsalg på Strøget i København. For at bruge Elgiganten som et eksempel igen, ville deres månedlige leje (i den dyre ende) være ca. 120 mio. kr. En dag ville dermed koste elektronik-varehuset den nette sum af ca. 4 mio. kr.
Du kan se flere tal og detaljer fra undersøgelsen illustreret her.
IKEA går kontra
På dagen hvor resten af detailbranchen er på den anden ende for at pynte på deres årsregnskaber, vælger IKEA at svømme mod strømmen. Op til Black Friday lancerede IKEA en kampagne med omdrejningspunkt i deres Lack bord, der som altid koster 29 kroner. Du kan se den fiffige kampagne-poster, som Hjaltelin Stahl er bureauet bag, her:
Fortsat Black Friday-vækst i sigte
De oprindeligt amerikanske handelsfænomen falder altid på dagen efter Thanksgiving og Black Friday ses typisk som starten på julehandlen og er derfor en vigtig indikator for, hvordan højsæsonen i handelsbranchen udvikler sig.
En alternativ forklaring på traditionen er, at denne salgsdag vender røde tal til sorte for detailhandlen.
I Danmark er Black Friday en relativt ny tradition. Det er kun fire år siden danske virksomheder for alvor begyndte at tappe ind i fænometet, men siden er det gået hastigt frem – især på nettet.
Hos DIBS Payment Services der gennemfører onlinebetalinger for over 25.000 webshops i hele norden, observerede man i 2016 en stigning på henholdsvis 54% i omsætningen og 42% i antallet af transaktioner på nettet i forhold til samme dag i 2015.