For godt et år siden fortalte det danske mediabureau Blackwood Seven, at man havde møder med potentielle kontakter med henblik på at gå ind på det amerikanske marked.
De møder har nu båret frugt, og Børsen kan fortælle, at Blackwood Seven har opkøbt det amerikanske mediabureau Two Nil.
Two Nil omsætter for 250 mio. dollar (1,7 mia. kr.) om året, og ifølge Børsen forventer Blackwood Sevens bestyrelsesformand, Carl Erik Kjærsgaard, at tjene 2-3 mio. dollar (14-21 mio. kr.) det første år.
Han vil ikke nævne, hvor mange penge Blackwood Seven har brugt på købet, men siger blot:
“Det er en sund forretning, vi køber. Derfor vil den blive ved med at vokse og tjene penge.”
Med i købet følger bl.a. kunder som Uber og Tripadvisor.
Blackwood Seven købte for et år siden det tyske mediabureau Booming, og bureauet har også kontor i Barcelona.
Med overtagelsen af Two Nils får man kontor i Los Angeles, og vil derudover også åbne kontor i New York.
Anderledes teknologi
Blackwood Seven arbejder med en automatiseret form for mediahåndtering, og det er den teknologi, der gjorde, at stifteren i Two Nils, Mark Zamuner, lod sig opkøbe.
“Dette er den eneste teknologi til rådighed for kunderne, som fjerner den menneskelige skævhed i medieplanlægning. Det giver vores team mere tid til at være kreativt,” skriver han i en pressemeddelelse.
Om hvorfor teknologien er vigtig, siger Carl Erik Kjærsgaard til avisen:
“Den eksisterende marketingbranche sidder i dag og tager beslutninger om fordelingen af annonceringen ved håndkræft og via Excel-ark. Der er op til 5000 beslutninger, der skal træffes. Det er meget få menneskelige hjerner, der reelt kan overskue at træffe mange beslutninger 100 pct. effektivt.”