Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Århus-bureauet Minuskel har frasolgt den markedsføringsplatform til ejendomsmæglere, som bureauet har udviklet. Minuskel havde et godt år, mens et andet Århus-bureau oplevede 2011 mere ujævnt.

Århus-bureauet Minuskel kom godt ud af 2011 med endnu et vækstår. Men bureauet, der oprindeligt er en grafisk tegnestue med en kreativ åre, var endt ved en skillevej.

Minuskel begyndte for 10 år siden udviklingen af en markedsføringsplatform for ejendomsmæglere. Det er gået så godt, at 80 pct. af landets ejendomsmæglere anvender den.

Problemet var, at systemet ikke matchede den udvikling, adm. dir. Jimmy Mørup i øvrigt har sat igang på bureauet i retning af at være et strategisk, videnbaseret og kreativt bureau.

“Der er en række ting i markedet, der krævede en videreudvikling af systemet. Det indebar en opmærksomhed og ressourcer, som ikke matchede bureauets udvikling i øvrigt, og derfor kom vi til at stå ved en skillevej. Vi har derfor solgt platformen, og det mener jeg er det bedste for både os og for systemet,” siger Jimmy Mørup.

Køber er it-virksomheden Mindworking, der har arbejdet sammen med Jimmy Mørup om udviklingen gennem alle årene.

Prisen er ikke oplyst – men det fremgår af regnskabet, at Minuskel nu har en god soliditet.

Minuskel kom ud af 2011 med en solid vækst – lige som i 2010 – men Jimmy Mørup erkender, at frasalget af platformen selvfølgelig vil få indvirkning på regnskabet for 2012.

“Men vi har fået samlet et rigtig godt hold, og der er flere spændende ting på vej. Vi har lige landet en ny kunde, og har et oplæg ude. Men jeg ser 2012 som et konsolideringsår,” siger Jimmy Mørup.

Hos det andet Århus-bureau, Aros, var året mindre opmuntrende.

“Det startede godt, men siden blev det meget ujævnt. Vi oplevede gennem hele året en uforudsigelighed hos kunderne, der var svær at håndtere,” siger adm. dir. Jens Hansen.

Derudover oplevede bureauet med 12 medarbejdere at have 3 på barsel, hvilket ikke gjorde det lettere at håndtere den store uforudsigelighed.

“Det er en medvirkende årsag til resultatet på bundlinjen, men vi ønsker ikke at pive over det. Børn er vigtige for vores samfund og for vores medarbejdere, og derfor må vi tage den omkostning,” siger Jens Hansen.

Han glæder sig over at 2012 foreløbig ser bedre ud – også selvom bureauet har måttet sige farvel til Hjerteforeningen. Desuden glæder han sig over, at Aros ejer 40 pct. af det digitale bureau, Attention8. Bureauet både supplerer Aros godt og går godt økonomisk.

Nøgletal for Minuskel

  • Bruttoavance 10,9 mio. kr. +23,9 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 726.667 kr. +7,3 pct.
  • Lønandel67,3 (68,8)
  • Resultat af primær drift +0,942 mio. kr. +74,1 pct.

    Bruttoavancen er estimeret af Bureaubiz

Nøgletal for Aros Kommunikation

  • Bruttoavance 6,563 mio. kr. -6,9 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 546.917 kr. -22,4 pct.
  • Lønandel 77,2 (60,7)
  • Resultat af primær drift -0,082 mio. kr. (+1,185 mio. året før)

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club