Af Peter Engholm 25@mail.dk

Ny tendens? Huset Markedsførings formand, Michael Raffnsøe, er ekstern konsulent for Blockbuster – og samtidig kommercielt ansvarlig. En konstruktion, der kræver stor gensidig tillid.

Da Michael Raffnsøe i februar sidste år afløste Peter Gottfredsen, Omnicom Mediagroups chef, som bestyrelsesformand for Huset Markedsføring, var hans daglige virke arbejdende bestyrelsesformand for Nordic Development S.A. med hovedkvarter i Polen.

Siden er virket rykket tættere på Danmark og tættere på markedsføring, idet Michael Raffnsøe primært fungerer som ekstern konsulent for Blockbuster.

Og nu måske endda endnu tættere, for da Blockbuster Danmarks kampagne blev lanceret i sidste uge, var det Michael Raffnsøe, der udtalte sig på Blockbusters vegne – og med titlen “kommercielt ansvarlig”.

Men Raffnsøes jobbeskrivelse har ikke ændret sig.

“Jeg er kommercielt ansvarlig, er inde over indkøb og rågiver ledelsen om onlinestrategi – stadig som konsulent,” siger Michael Raffnsøe.

Han erkender, at det ikke hører til sædvanen, at en ektern konsulent er så dybt inde over i en virksomhed.

“Det er en konstruktion, der kræver en stor grad af gensidig tillid – og at man kender hinanden godt. Samtidig tror jeg, at det er en samarbejdsform, vi kommer til at se mere til fremover. Jeg har p.t. en aftale om at være til rådighed hos Blockbuster, svarende til tre dage om ugen,” siger Michael Raffnsøe.

Jobbeskrivelsen og -indholdet lægger foreløbig ikke op til yderligere tidsforbrug, men det er en løbende vurdering.

“Indtil videre passer det mig fint. Jeg går netop ikke efter fastansættelse, for jeg har nogle andre frihedsgrader på denne måde – og det gør, at jeg også kan løse nogle helt andre typer opgaver for andre kunder,” siger Michael Raffnsøe, der er tidligere adm. direktør for Saatchi & Saatchi i Danmark og Norden.

I forbindelse med den aktuelle kampagne har Blockbuster forhandlet direkte med filminstruktøren Søren Fauli, og er dermed gået uden om et reklamebureau. Det sker i følge Huset Markedsføring for at få dialogen lige på stedet uden mellemmænd og naturligvis for at forhandle prisen med the Man himself.

Kommentarer

  1. Hvad er konklusionen på historien og hvorfor fortælle den? Det er da set mange gange før…

  2. At den kommercielt ansvarlige i en kæde med 70 butikker er en ekstern person, er nu ikke helt sædvanlig konstruktion. Men det er, som Michael Raffnsøe er inde på, måske ny tendens.

  3. Kære Peter Engholm. Har du aldrig hørt om virksomheder som benytter sig af eksterne konsulenter? Men så kan jeg oplyse dig om, at det sker ofte, ja faktisk dagligt og inkluderer alle former for ydelser. Det kan faktisk være en stor fordel, da det ikke altid er muligt at hyre de bedste og samtidig kan være en bedre forretning end at ansætte. Bevares – god journalistik med stor interesse for bureaufolket.

  4. Enig: Hvis nyheden var, at virksomheder benytter eksterne konsulenter, så var filmen spolet for langt tilbage. Men at en virksomhed af Blockbusters størrelse har en konsulent som kommercielt ansvarlig – dét er et særsyn, hvad Michael Raffnsøe jo også selv er inde på. Jeg deler dine betragtninger om, at det kan være en fordel at hente konsulenter ind. Interesse for bureaufolket? Ja, det formoder jeg – dels p.g.a. den nye rolle, dels fordi Blockbuster helt undlader at involvere et bureau i sin kampagne – for at få en dialog uden mellemmænd.

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club