Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Medicinselskabet samler sin nordiske marketingorganisation ved Stockholm. På nordisk plan koster det 180 mennesker jobbet. Bureaurelationer er uafklarede

AstraZeneca vil koncentrere sine marketingressourcer i Danmark, Finland, Norge og Sverige i ét nyt nordisk marketingselskab. Det nye selskab vil blive lokaliseret i Södertälje i Sverige.

“Ved at samle funktionerne, styrker vi vore kompetencer og opnår stor ekspertise inden for hver enkelt funktion”, siger Steinar Höeg, Marketing Company President for den nye nordiske organisation.

Men bag disse ord gemmer sig en ubehagelig virkelighed for mange ansatte. Det samlede antal af medarbejdere reduceres med ca. 180 til 480, og i Danmark kommer det til at gå ud over ca. 60 mennesker. Antallet af marketingfolk ligger ikke klart, men grundlæggende er det funktioner som marketing, IT og finans, det kommer til at gå ud over. Salgsafdelingen i Danmark er intakt.

IT og finans bliver fuldstændig nordisk, mens der fortsat vil være produktchefer i Danmark. De kommer dog til at referere ind til en nordisk organisation.

Al strategi og marketingmæssig udvikling kommer til at foregå ud af Stockholm.

Omkring bureaurelationer kan der på nuværende tidspunkt ikke siges noget.

“Der er udpeget en overordnet marketingansvarlig, men vi skal først nu til at rekruttere til den nye organisation, og derfor er de folk, der skal træffe beslutninger om bureauer, ikke ansat endnu”, siger kommunikationschef Charlotte Zarp-Andersson.

Det er uoplyst, hvem Astra Zeneca samarbejder med i Danmark.

Adm. dir. for Astra Zeneca i Danmark, Lone Aagaard, stopper på et tidspunkt, mens nuværende salgs- og marketingdirektør, Henrik Asmussen, bliver ny country manager for Danmark.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club