Blodigt dansk samarbejde giver global omtale

Peter Engholm
peter@bureaubiz.dk

Mangel på unge mænd, der spiller PlayStation? Ikke rigtig, men der er mangel på mandlige bloddonorer. Og her er Playstation et rigtig godt match.

Bloodborne, der er udviklet eksklusivt til PlayStation 4, har premiere i denne uge. Og Spillets bloddryppende titel – og indhold – har inspireret et dansk PR-bureau, Holm Kommunikation, til et alternativt samarbejde mellem organisationen GivBlod og PlayStation.

For herhjemme er der mangel på mandlige bloddonorer (kun godt en tredjedel af københavnske donorer er mænd) og hvordan får man denne målgruppe i tale? Via controlleren, naturligvis.

Holm Kommunikation er PlayStations danske og nordiske PR-bureau, og som en del af kampagnen #givblodforbloddborne kan unge mænd (og kvinder – det skal jo nødigt hedde sig …) møde op på IT-Universitetet mandag den 23. marts i København og få tappet blod.

Som tak kan de vinde en specialdesignet PlayStation 4 samt spillet Bloodborne.

Kampagnen har ikke blot skabt stor omtale i danske medier, men også udlandet er blevet fanget af det kreative koncept. Indtil nu har medier fra over 20 lande, herunder USA, Australien, New Zealand, Colombia, Sydafrika, Italien, Japan og Tyskland, omtalt eventet og kampagnen. Historien har trukket overskrifter i både specialmedier og store nyhedsmedier, bl.a. Bild, Daily Star og Esquire.

Også på de sociale medier har samarbejdet givet genlyd, hvor kampagnens budskab og hashtaget er nået ud til hundredetusindvis af mennesker via både Instagram, Facebook, Twitter, og Reddit.

Marketingchef i PlayStation Danmark, Bo Michael Christensen, er glad for opmærksomheden:

”Vi er super glade for at hjælpe GivBlod med at sætte fokus på en meget vigtig sag. At kampagnen har fået enorm omtale i udlandet og på sociale medier er et kæmpe plus oven i. Kampagnen viser, at når man tænker kreativt i alternative samarbejder og sociale medier, så kan man nå virkelig langt i en digital tid som vores.”