Af Peter Engholm 25@mail.dk

Københavns for tiden mest omtalte restaurant, Brdr. Price, har fået sit logo skabt af Brandhouse. Men en blogger mener, at det er mere lånt end skabt.

Brdr. Price

Det engelske mad-kooperativ, The People’s Kitchen, og den nye københavnske restaurant, Brdr. Price, har visse lighedspunkter i logoet.

Blogger og artikekt Sarah Müllertz mener i sin blog, Forbrugerminimalisten, at det er værre end som så:

“Som jeg har skrevet før, reglen er; man må gerne lade sig inspirere men man skal gøre det bedre end originalen. Hvor er det ærgerligt at Brdr Prices originalitet ikke bakkes op af deres grafik,” skriver bloggeren.

Adam Price siger til ibyen.dk, at han ikke selv har haft noget med udviklingen af loget at gøre, “men det er jo sket før i historien, at nogle har fået den samme ide to forskellige tider og steder.”

Han suppleres af restaurantens med-indehaver, Mads Bøttger, der siger, at Brandhouse har bygget det op fra grunden, og at indehaverne valgte ud fra seks forskellige forslag fremlagt af bureauet.

Hos Brandhouse afviser logoets ophavsmand, Kristin Brandt, enhver snak om plank.

“Jeg vil mene, at køkkengrej på en stang ikke er unikt. På Brdr. Prices side kan du se, hvordan alt er bygget op af vectorgrafik fra køkkenet. Disse illustrationer kan købes på Shutterstock, og vores logo er designet fra bunden.”

The People’s Kitchen har ifølge ibyen.dk ingen planer om at forfølge sagen.

Kommentarer

  1. Hvis logoet var plank, ville man så ikke gøre sig den ulejlighed i det mindste sørge for at intet af køkkengrejet var placeret samme sted som i org.?

  2. Nej! De to logoer ligner ikke hinanden. Jeg synes at Brandhouse har prøvet St udføre et ypperligt omend ikke originalt design, og det skal de have ros for. Tænk hvis jeg kunne få sådan et flot logo også! Uh jeg skynder mig ned til deres logofabrik og vupti! beder dem, på en pæn måde, om et tilsvarende.

  3. Markant eksempel på “inspiration”. Kristin Brandts argument om at logoet er bygget op fra grunden samtidigt med at det hele kan købes hos shutterstock, hmmmm. Sørgeligt eksempel på designere der tegner med musen.

  4. “…http://alturl.com/xb7df

    Linket til Shutterstock’s metervare må i denne sammenhæng betegnes som den rygende pistol.

    Hvorfor ikke bare sige, som det er Kristin: “Dér fik I mig sgu – sorry!”

  5. Selv stangen det hænger på er taget direkte.

    Hvad mon de har betalt Brandhouse for logoet?
    Nogen bud…?

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club