BMW har indtaget placeringen som den virksomhed, der har det bedste omdømme i verden. Men virksomheden er ikke uvant med den placering. For selvom man sidste år måtte nøjes med en 3. plads, så har det tyske selskab tidligere ligget helt i top.
For danske Lego indebærer den årlige liste markant fremgang. Lego er nu oppe på en 5. plads og har aldrig været højere placeret.
Det er Reputation Institute, som nok engang har spurgt forbrugerne i over 50 lande og sammensat Global RepTrak 100 – listen over klodens mest reputable, velrenommerede, virksomheder. En liste, der ifølge instituttet selv er den største af sin slags i verden.
De forskellige brands inddeles efter en omdømme-faktor baseret på innovation, lederskab og citizenship. Herunder også virksomhedens ‘puls’, altså den følelsesmæssige forbindelse forbrugerne har til et brand.
Global RepTrak 100 – Top 10 for 2015
(2014-placering)
- BMW Group (delt 3. plads)
- Google (delt 1. plads)
- Daimler (8.)
- Rolex (delt 3. plads)
- Lego Group (9.)
- The Walt Disney Company (delt 1. plads)
- Canon (6.)
- Apple (7.)
- Sony (5.)
- Intel (ny på Top10)
Således er BMW tilbage i toppen efter sidste års 3. plads. Bilmærket fra München toppede listen i både 2012 og 2013. Lego debuterede i Top10 i 2011 med en 5. plads og har siden været på 9. eller 10. plads – og er nu oppe i Top5 på ny.
Også Carlsberg er gået frem. Selskabets omdømme rækker nu til 94. plads – foran Anheuser-Busch, der er nr. 100, men bagefter Heineken på 69. pladsen.
Se Top100 her – inkl. udtalelser fra bl.a. topchefen i Lego, Jørgen Vig Knudstorp.