BMW skifter fra TBWA til to eks-TBWA folk

Peter Engholm
25@mail.dk

Den bayerske bilkoncern har efter tre år med TBWA afholdt pitch, og vinderen blev et lille, og helt nystartet bureau.

BMW har efter en bureaukonkurrence valgt nyt bureau. Og det nye bureau skal tages bogstaveligt, for omkring midten af august meldte Entry sig på banen – et bureau, stiftet af Tom Olsen og Lennart Fenger, der begge i løbet af foråret havde sagt farvel til TBWA. Her havde Tom Olsen været først kreativ direktør og siden strategisk direktør, mens Lennart Fenger havde været Client Service Director.

”Det er fortsat meget nyt,” lød meldingen for nylig fra bureaustifterne, ”og det eneste, der ligger fast, er, at vi løber stærkt for tiden – både for de kunder, vi har, og for de kunder, vi gerne vil have.”

Og fra den 1. oktober skal der så løbes stærkt for BMW.

Tom Olsen og Lennart Fenger er nemlig ikke de eneste, der har sagt farvel til TBWA – det er netop også, hvad BMW har gjort i forbindelse med bureaukonkurrencen.

”Enhver kontrakt i BMW bliver genforhandlet hvert 3. år. Og da det var tre år siden, at vi indgik en kontrakt med TBWA, var det standard-procedure at afholde en pitch,” siger BMW Danmarks adm. direktør, Jan Askholm.

Konkurrencen blev kørt ud fra Stockholm, fra BMWs centrale indkøbsafdeling for Norden, sammen med BMW Danmark.

”Der deltog tre bureauer i finalen – herunder TBWA, idet vi altid inviterer den eksisterende samarbejdspartner med. Bureauerne blev vurderet på kvalitative og økonomiske parametre, og her performede Entry bedst på begge felter,” siger Jan Askholm.

Med en kommunikation, der fortsat har solidt afsæt i BMWs corporate identity, skal man næppe forvente revolutionerende forandringer fra BMW Danmarks side, men mindre kan også gøre det.

”Vi arbejder naturligvis konstant med at tviste vores kommunikation – aktuelt med den nye 2-serie, Active Tourer, der har en mere ungdommelig målgruppe og dermed tone-of-voice end sammenlignet med 7-serien,” siger Jan Askholm.