B&O må sige farvel til kreativ direktør

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Det giver mere ansvar til bl.a. Jakob Kahlen. Det er designeren Johannes Torpe, der forlader stillingen som kreativ direktør.

Opdateret d. 23. oktober med citat fra Johannes Torpe: Lovordene er mange i den meddelelse, der er sendt ud om, at Johannes Torpe forlader stillingen som kreativ direktør hos B&O.

”Johannes Torpe har været en stærk inspiration for vores kreative afdeling over de sidste fire år, og han har faciliteret en ny og højere kreativ standard for vores selskab. Jeg vil gerne takke ham for hans bidrag,” lyder det fra B&O’s CEO, Tue Mantoni i en pressemeddelelse fra Johannes Torpe Studios.

Heri udtrykker Johannes Torpe selv, at ”det har været en ære at være en del af dette store selskab”.

Hos Berlingske hæfter man sig dog ved, at en af hans store opgaver har været at modernisere B&O’s butikker – men at den løsning, han har lanceret, blev så dyr, at de færreste af B&O’s selvstændige franchise-tagere havde råd til den.

I stedet har man sammen med Johannes Torpes tegnestue udviklet en mere fleksibel løsning, hvor man kan nøjes med nogle moduler. Avisen har dog ikke kunnet få oplyst, hvor mange butikker, der i dag er blevet moderniseret.

Johannes Torpe har efterfølgende forklaret til Business.dk:

“Det har været en udviklingsproces, og du bliver nødt til at begynde med at skabe noget ekstraordinært, som udgør et stærkt fundament. Det skal være konceptuelt enormt stærkt. Så stærkt, at det kan overleve i en lang årrække. Derefter har vi foretaget “value engineering” (forsøgt at få prisen ned, red.), og vi har arbejdet rigtig, rigtig meget med at få udgifterne ned i en lavere klasse. Efter min overbevisning er vi nu nået så langt ned i pris, at alle kan være med. Så ja, jeg skal ikke kunne udelukke, at det er nogen, der har sagt, at det var dyrt, men der hvor vi har fået det ned nu, der er det billigt, og med konceptet er vi slet, slet ikke i nærheden af, hvad andre store luksusbrands bruger af penge på deres butikker.”

Johannes Torpe forklarer desuden, at man er nået så langt i processen, at hans opgave ville blive mere operation, og derfor syntes han, tiden var passende.

Johannes Torpes afgang indebærer mere ansvar til Jakob Kahlen, der sidste år forlod Hello Monday for at blive kreativ direktør på B&O Play. Sammen med VP, Henrik Lorensen, skal han overtage en stor del af opgaverne.

På produkt- og marketing-siden er det Marie Schmidt og flere konceptmagere, som overtager ansvaret.

Johannes Torpe vil nu dele sin tid mellem sin egen tegnestue og University of Westminster i London, hvor han er i gang med en PhD i creative processes og leadership.