Salg og marketing er en af de afdelinger, der må holde mest for i den fyringsrunde, som B&O annoncerede i går.
Ialt skal der fyres 90, heraf kommer de 20 fra salg og marketing. Fyringerne hænger bl.a. sammen med, at man er i gang med at flytte marketingafdelingen til København, og derfor opstår den situation, at B&O skal ansætte, samtidig med at man fyrer i marketing.
Pressechef Tommy Jakobsen vil dog ikke sætte tal på, hverken hvor mange af marketingafdelingen i Struer, der bliver fyret, eller hvor mange, der skal ansættes i København.
“Men vi kommer helt klart til at ansætte i København. Hvor mange afhænger bl.a. af, hvilke kompetencer, vi vurderer, vi skal have, hvordan vi organiserer os med bureauer – og hvilke profiler vi kan få fat i,” siger Tommy Jakobsen.
Situationen for marketing i Struer er, at nogen har fået tilbudt at flytte med til København, nogen har fået tilbudt andet job, nogen har valgt at søge ind i en roteringsordning – og så er der nogen, der har mistet deres job.
Tommy Jakobsens udtalelse peger på, at B&O er i gang med at tilrettelægge en ny organisering af marketing-arbejdet, der kan få betydning for samarbejdet med koncernens bureauer. Han vil dog ikke gå nærmere i detaljer med planerne.
Spørgsmålet er, om man er i gang med at opbygge en marketingafdeling, som i højere grad kan tage styringen og så købe ind, hvor man finder de bedste kompetencer. Eller om man vil outsource mere.
Begge dele kan bringe bureausamarbejderne i spil.
Det er for nylig kommet frem, at man har valgt at samle sine mediaindkøb hos IUM, og desuden valgte man i foråret Co+ til et projekt, som det hed. Det kan dog dække over temmelig meget.
F.eks. har man annonceret, at man senere i år vil lancere et helt nyt subbrand.
Herudover har man også et samarbejde med Ogilvy, hvor teamet i København også trækker på Ogilvy-ressourcer i Paris.
Processen er et led i den omfattende revitalisering, som B&Os nye topchef, Tue Mantoni, er i gang med.