Af Peter Engholm 25@mail.dk

Den sidste store kategori i reklame-VM gav to danske shortlister – samt enkelte andre med danske fingeraftryk.

Film Lions er ur-kategorien i Cannes – det er ikke længere den allerstørste kategori, men det er klassiske, kreative paradedisciplin. Og i år er der indsendt næsten 3.500 arbejder.

Af disse mange film har en jury – med bl.a. danske Olga Bastian Stakemann, kreativ direktør i Liquidminds – fundet 257 arbejder værdige til at komme på shortlisten.

Og på denne liste finder vi to danske film:

  • Byturen – Movia – Bocca
  • Bluff – Danske Spil – BBDO

Også film med dansk afsender – men med udenlandsk bureau – er nomineret. Det gælder Bikers fra Carlsberg og to spots fra Arla.

Dertil kommer Finally Married – den dansk producerede og instruerede film for den norske bank, DNB Nor, med George Clooney i hovedrollen.

Directv fra Grey New York – med danske Per Pedersen ved det kreative ror – er også på shortlisten – eller rettere: også på denne shortliste.

På nuværende tidspunkt – før slutspurten så småt sættes ind – er 205 danske arbejder blevet bedømt ved Cannes Lions; Med dagens høst er 29 af dem er kommet på shortlisten – hvilket er flot i sig selv, og et værdigt comeback fra sidste års 7 stk. Og af disse 29 nomineringer har danske bureauer hidtil høstet 1 guld, 2 sølv og 5 bronze.

Der er blot 3 shortlister, af i alt 15, tilbage på festivalen. Der er 5 danske indsendt i Branded Content & Entertainment, 2 i Titanium & Integrated – og ingen i Film Craft Lions.



Få tweets fra Cannes på #Cannesbiz og kommentèr gerne

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club