Børsen leder: Pas på Facebook omtale

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Børsen skriver leder om at blive hængt ud på de sociale medier. Læs også om øget markedsføring giver rekordomsætning. Samt om fem gode råd til mobilannoncering

Der er med de sociale medier kommet en dimension mere til risikoen for negativ omtale, og den risiko er er nu nået frem til lederplan i Dagbladet Børsen.

Anledningen, der får Børsens chefredaktør og adm.dir., Anders Krab-Johansen, til at skrive, er en sag om en utilfreds kunde, der hænger Telenor ud på Facebook.

I lederen peger Anders Krab-Johansen på problematikken i, at når man bliver hængt ud på Facebook eller andre sociale medier, er der ikke regler om fakta og dokumentation.

Selvom det heller ikke er sjovt at ende på forsiden af Ekstra-Bladet eller i et forbrugerprogram på TV er der trods alt et ansvar fra mediernes side om dokumentation.

En utilfreds Telenor kundes opslag på Facebook, der får over 30.000 ’likes’ kombineret med over 3.000 kommentarer, er langt mere skadelig for virksomheden, skriver Børsens Anders Krab-Johansen.

Og selvom Telenor har valgt den rigtige strategi fra lærebogen, nemlig at lægge sig fladt ned og sige undskyld, så kan intet regelsæt, regulering eller organisation sikre virksomheder mod sådanne angreb.

Sociale medier gør virksomheder sårbare. Kunden har altid ret og kan nemt komme til orde.

Hvis man skal hente inspiration til at manøvrere i de sociale mediers verden, kan den hentes i dansk politik, hvor politikere og spindoktorer kæmper for at sætte dagsorden, mens andre aktører presser deres synspunkter ind på arenaen, fortsætter Anders Krab-Johansen.

Det giftige er, at fakta og beskyldning har samme status, når meningsmålingerne fælder deres dom (Børsen Leder, p. 2).

Øget markedsføringsforbrug giver rekordomsætning

I en artikel om Bolia, der går mod en rekordomsætning i 2013 succes, fortæller adm. dir. Lars Lyse Hansen de faktorer, der ligger til grund for succesen:

Som reaktion på finanskrisen genopfandt man konceptet. Det førte til, at man ansatte et hold nye designere, der tilførte en anderledes og kreativ energi og en ny unik kollektion.

Dernæst skabte man et nyt butikskoncept ’City Meets Nature’, der skulle give kunden en helt speciel shopping oplevelse med overraskelser og inspiration.

Samtidig besluttede man at blive aktive på de sociale medier, f.eks. Facbook og Instagram.

Sidst, men ikke mindst, besluttede man at øge sit marketingforbrug – specielt på TV. Det gav flere besøgende i butikkerne (Børsen, p. 14-15).

Mobilannoncering vækster – her er fem gode råd
Mobilen bliver den førende platform hvad enten du taler om geolokation, personalisering, det kontantløse samfund eller hele den sociale medieside, siger David Patton, europæisk chef for Grey Group til Børsen.

Og annonceringen følger godt med på mobilen både i Danmark og i udlandet.

Christian Strand, interaktiv direktør i mediebureauet IUM, siger til Børsen, at der højst sandsynligt bliver solgt alt det lagerplads, der findes i Danmark.

I USA voksede den mobile annoncering med 150 procent sidste år, ifølge Randall Rothenberg, der er præsident for de amerikanske netmediers brancheorganiation IAB.

Selvom annoncering på mobilen – samt på tablets – vækster eksplosivt, er der stadig meget annoncørerne og medierne skal lære, siger Randall Rothenberg til Børsen:

”Udfordringen for annoncører og udgivere er, at de traditionelt har tænkt medierne som adskilte kanaler. TV øgede brand-kendskabet, taktiske budskaber blev kommunikeret via kommerciel lokalradio, loyalitet byggede man via direct mail og så videre. Men med tablets kan du gøre det hele ved hjælp af den samme enhed. De kan både bruges bredt – som et broadcastmedie – og i meget små medier”.

Randall Rothenberg fra IAB og Christian Strand fra IUM kommer med fem gode råd om mobil markedsføring:

  • Engagèr brugeren
    • Telefonen er lige ved hånden, og brugeren kan hurtigt lokkes til tasterne, men det kræver, at du kan fange hendes opmærksomhed
  • Tænk lokalt
    • Du kan få fat i forbrugeren tæt på butikken – eller ligefrem inde i den. Det er et ideelt udgangspunkt for intelligent taktisk kommunikation
  • Brug mobilen som et supplement
    • Mange forskellige typer budskaber kan kommunikeres mobilt, og smartphone eller tablet er ofte et godt supplement til anden annoncering
  • Gør det simpelt
    • Det er nok ikke her, du skal satse på et festfyrværkeri af special effects. Budskaberne skal være lette at afkode og koges helt ind til essensen
  • Se at komme i gang
    • Mobilen er stadig et lille medie, men det er nu, du skal lære det at kende. Du kommer til at betale nogle lærepenge, men det er stadig relativt billigt at fejle

(Børsen, p. 36-37)