Børsen har her i efteråret trykket markant opmærksomhed med en kampagne om “Hvad kan vi danskere”, der er en af avisens største satsninger nogensinde.
Kampagnen er bygget op om først og fremmest et omfattende journalistisk projekt suppleret med et større film-projekt, og kampagnen har trukket så meget opmærksomhed, at den banede vejen for, at avisens chefredaktør, Anders Krab Johansen, blev kåret til Årets Markedsfører ved uddelingen af Advertising Effectiveness Award (AEA) tirsdag aften.
“Markedsføring var ikke noget, der blev klistret på – markedsføring var tænkt ind først. Vi skabte et løfte og brugte det som forandringsproces indadtil – og udadtil. “Hvad kan vi danskere” var temaet i en leder, som jeg havde skrevet, og som Christian Nielsen (fra De Allierede, red.) tog op, da vi sad på en café på Kongens Nytorv og drak en kop kaffe i august sidste år. Det har involveret samtlige dele af huset; journalistikken, bladsalget, markedsføringen, brandingen,” sagde Anders Krab Johansen i sin takketale.
Mona Juul, formand for reklamebureauernes brancheforeningen Kreativitet & Kommunikation, leverede bl.a. denne begrundelse:
“Kampagnen er blandt de største redaktionelle satsninger i medieverdenen i nyere tid – og er samtidig en markering af Børsens sociale strategi, som skal skabe en tættere dialog med Børsens læsere ved at involvere dem i dialogen om udviklingen af fremtidens Danmark.”
Desuden fremhæves en række andre initiativer omkring logo, typografi og farver samt digitale indsatser, de har været med til at lægge grunden for kampagnen.
Den kommer i øvrigt oven på et par år, hvor Børsens oplag har været faldende – fra godt 70.000 til ca. 60.000. Men det skyldes sandsynligvis, at man sanerer i rabatterne for at få en bedre indtjening ud af oplagstallet. Det er en øvelse, mange aviser har prøvet at skulle igennem ,og den store udfordring er, om man kan styre faldet ned på et lavere niveau.
Kåringen af Årets Markedsfører uddeles i samarbejde med Huset Markedsføring, som således leverer halvdelen af den fire personer store jury. Det drejer sig om adm. dir. Michael Raffnsøe og chefredaktør Christian W. Larsen, Dertil kommer Mona Juul fra Envision og Jan Duckert fra Wibroe, Duckert & Partners.
Og juryen kan ikke beskyldes for at savne indsigt i vinderen – Huset Markedsføring indgik i år en strategisk alliance med Børsen, og Partners købte for nylig bureauet bag Børsen-kampagnen, De Allierede, efter at have boet sammen med dem siden i sommer.
Desuden er Børsen en af tre sponsorer for hele AEA-arrangementet.