Af Peter Engholm, journalist
Det meste af det fusionerede TBWA\Connected samt Propellos.

TBWA og Connected flyttede sammen i oktober. Nu har de to bureauer fusioneret, og partnerkredsen er udvidet til seks personer.

Bureaubiz kan ikke tage æren for selve matchet, men det var en artikel i Bureaubiz for knap et år siden, der reelt fungerede som en god, gammeldags kontaktannonce: TBWA-direktør Erich Karsholt så muligheder i at finde nogen at spille bold med.

Det blev i oktober til et bofællesskab, da Connected og Propellos flyttede ind i TBWA\Copenhagens lokaler i Store Kongensgade i København. Tanken var at se hinanden an i et års tid, men allerede efter juleferien tog parterne hul på en fusions-diskussion, og nu er TBWA\Connected en realitet.

”Vi flyttede sammen for at dyrke synergien mellem vores respektive bureauer. Og allerede fra den første dag blev der arbejdet på kryds og tværs af kunder og opgaver, delt kompetencer, begejstring og erfaringer i en sådan grad, at vi allerede er smeltet sammen i hverdagen. Fusionen er blot en formalisering – et papir på parforholdet, om man vil,” siger Erich Karsholt, der fortsætter i rollen som CEO for TBWA\Connected. Han tilføjer:

”Et godt råd til andre med fusions-overvejelser: Prøv at bo sammen først. Fungerer vi sammen – fagligt og personligt? Og er der synergier at hente? Mange bureau-ægteskaber går galt, fordi de først fusionerer og derefter flytter sammen.”

Seks partnere i TBWA\Connected
TBWA\Copenhagen har købt hele Connected, hvis ejerkreds – CEO Jakob Kaare Jensen, kreativ direktør Ulf Westmark-Højelsen og senior AD Jeppe Meinertsen – så til gengæld har købt 39 pct. af aktierne i det samlede bureau.

Ved samme lejlighed er TBWA\Copenhagens strategiske direktør, Louise Sonne-Bergström, og kreativ direktør Peder Stryhn også blevet en del af partnerkredsen.

Jacob Kaare Jensen bliver direktør i bureauet, mens de øvrige fire fortsætter med deres respektive titler.

Digitalbureauet Propellos, som Connected blev hovedaktionær i for to år siden, fortsætter under eget navn og vil fortsat arbejde med growth-driven webdesign, digital branding og inbound marketing/marketing automation målrettet mod SMV-segmentet. Og naturligvis fortsætte det tætte samarbejde med TBWA\Connected i hverdagen. 

”En større bid af fremtiden”
Strategisk direktør Louise Sonne-Bergström siger om fusionen:

”Den er perfekt for at imødekomme både nutidens og fremtidens marketingbehov. Den bredere palet af services og specialistområder under ét tag gør det nemmere at leve op til vores ambition om at indgå mere holistiske strategiske partnerskaber med vores kunder for dermed at hjælpe dem med at få en større bid af fremtiden.”

Selv om ejerskabet af TBWA\Connected udelukkende er på danske hænder, drives bureauet i et tæt samarbejde med det globale TBWA-kollektiv – ikke mindst for at kunne trække på dets store videns-ressourcer i det daglige. Her er samtidig sket en forstærkning i Norden, hvor TBWA er repræsenteret i alle fem nordiske lande. 

”Selvom fusionen egentlig er offensivt motiveret, tapper den alligevel ind i tendensen til, at mange annoncører igennem de sidste par år har konsolideret deres budgetter. Kombinationen af TBWAs strategitunge kreative tilgang og Connecteds primære fokus på digital, social og fysisk brand-aktivering giver det os en større bredde i kompetencesammensætningen,” siger Erich Karsholt.

TBWA\Connected har i alt 16 medarbejdere, og Propellos har 4 medarbejdere. TBWA\Connecteds kundeliste omfatter bl.a. Bähncke, Beauvais, Carte Noire, Fritz Schur, Ejner Hessel/Starmark, Kleenex, Lavazza, Lidl, Nabolandskanalerne, NIVEA, Marabou, Mercedes-Benz, Premier Is, Stimorol og V6.

Bureaufusionens logo.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club