Godt grebet: Bolia vendte kritisk tekst til succes

Peter Engholm
25@mail.dk

En sofa, der kradser i røven. Ikke ligefrem god reklame for Bolia og slet ikke, da den hånende omtale blev spredt. Men Bolia fik gengældt glimtet i øjet.

Den nye tid med sociale medier kræver marketing i real time. Man skal være på, opdage når noget rammer én og være hurtigt til at reagere. Det har Bolia evnet i en konkret situation, hvor afsættet ikke var en post på sociale medier i gængs forstand, men derimod en annonce på dba.dk.

”Grim og elendig sofa sælges til overpris. Min kæreste købte, inden vi flyttede sammen, denne røvkradser af en sofa. Den er grå og trist, og præcis ikke lang nok til, at man kan ligge strakt i den.”

Denne hudløst – takket været kradseriet, må man formode – ærlige beskrivelse på dba.dk af en sofa fra Bolia Scandinavia har de seneste dage høstet grin og anerkendelse på dba.dk – og likes og delinger på Facebook.

Selv om det måske ikke ligefrem var en shitstorm for Bolia, så blev deres uld-betrukne sofa ikke desto mindre hånet effektivt af sælgeren, Stefan M. Han fortalte, at han først havde forsøgt at køre sofaen på containerpladsen, havde dernæst fået stokkeprygl af kæresten, der forklarede, at sofaen havde en nypris på 13.299 kr. – ”hvilket gjorde mere ondt end de prygl, jeg fik”.

Kæresten ville have 10.000 kr. for sofaen, håbløst urealistisk mente Stefan M., der selv spyttede 5.000 kr. i handlen, så den derfor kunne erhverves for 5.000 kr.

Og dér kunne Bolia.com så hænge til tørre, men i går valgte designvirksomheden at svare igen – på overbevisende vis – på dba.dk, med en besked til sælger om, at de havde moret sig over annoncen, at de gerne vil hjælpe Stefan ud af sofa-krisen (så både forhold og bagdel kommer ud med æren i behold), at tilbyde et gavekort på 10.000 kr. for sofaen – samt et par tip om bløde stoffer.

”Annoncen var jo egentlig ikke god reklame, og da en Bolia-medarbejder gjorde opmærksom på den, nåede jeg at tænkte ”Hvad er nu det?”. Men her er jo ikke tale om en sur kunde. Stefan havde fået en kæreste – og en sofa,” siger Johnny Lauritsen, der er Marketing Manager hos Bolia International.

Han tilføjer:

”Vi syntes, at annoncen var god humor. Den har et glimt i øjet og en kreativitet, som vi også selv har i vores kommunikation. Derfor var det oplagt for os at følge op på annoncen.”

Bolia oprettede til lejligheden en dba-profil og kunne give Stefan M. et svar – og et tilbud, som han ifølge tråden på dba-annoncen har tænkt sig at takke ja til.

Også de øvrige kommentatorer på dba-tråden og på Facebook har kvitteret for Bolias svar – ”touché” og ”god stil” … en stil, der dog ikke bliver videreført.

“Vi kvitterer gerne med gavekortet i dette tilfælde, men det er en én-gangs-ting. Vi bytter ikke andre møbler på tilsvarende måde,” siger Johnny Lauritsen.