Borgerlig kommentator disker de konservatives kampagne

Peter Engholm
25@mail.dk

Brancheklip: Den liberal-borgerlige kommentator, Jarl Cordua, giver valgets 10 kampagner karakterer. To blå kampagner får laveste karakter, mens en rød scorer topkarakter.

På altinget.dk er der kampagne-hatte til partiernes valg-kampagner. Manden med hattene er Jarl Cordua, liberal-borgerlig politisk kommentator og vært på valgprogrammet Situationsrummet på Radio24syv.

Mens Altingets blå klummeskribent alene giver udtryk for sine egne holdninger, er der umiddelbart ingen lette point at hente for blå blok. På en skala fra 0-5 kampagnehatte er rød bloks fem partier i snit en hel hat bedre end de fem partier i blå blok.

Det er da også to borgerlige partiers kampagner, der scorer lavest hos Jarl Cordua:

1 hat

  • Kristendemokraterne – få midler, meget old school, og man har reelt kun formanden Stig Grenov. I starten fik nye vælgere måske øje på ham, men nu er KD helt væk.
  • Konservative – en hel del ser ud til at være kikset i den konservative valgkamp. Den bombastiske stop-kampagne leverede varen mht. synlighed, men vælgerne har åbenbart ikke bidt på den eller på lanceringen af K som et regulært højreparti frem for et folkeparti for middelstanden.

2 hatte

  • Venstre – mærkelig valgkamp, hvor ”det skal kunne betale sig at arbejde” i første uge kørte helt skævt. I anden uge kom partiet – med udlændinge-diskussionen – op i gear, og Lars Løkke Rasmussens campaigner-talent fik lov til at udfolde sig. Men hvorfor ikke prime formanden noget mere, når man nu vidste, at S ville gøre det til et præsidentvalg?
  • SF – i konkurrence fra 3-4 sider, men Pia Olsen Dyhr har været synlig. Det omtrent eneste, man er lykkedes med, er modstanden mod dagpengereformen.

3 hatte

  • Radikale – nærmest helt væk i starten, men blev ca. midtvejs pænt synlig med særstandpunkter ift. Socialdemokraterne på bl.a. indvandrer- og asylområdet og mht. boligskat og topskat. Også selv om det måske ikke alle steder var en sællert hos vælgerne.
  • Enhedslisten – ikke mange penge, så stick to your guns; den sociale protest. En godt hold af yngre frontfigurer leverer varen. Ingen revolutionsparoler og lyder som SF i 80erne. Professionelt mediearbejde og klare budskaber.

4 hatte

  • Dansk Folkeparti – vellykket kampagnesang ”Tryg og Tillid” ledsaget af slogans om ”Du ved hvad vi står for”. Den mest defensive valgkamp i mands minde, hvor det har handlet om ikke at skræmme vælgere væk. Ingen umiddelbare store synlige fejl og sikkert eksekveret af Kristian Thulesen Dahl.
  • Liberal Alliance – fejlfri kampagne hele vejen igennem. Godt udtænkt og eksekveret. Man har været det friske pust og været positiv hele vejen. Stor ros til teamet.
  • Socialdemokraterne – en næsten fejlfri valgkamp med den helt rigtige strategi: At gøre det til et præsidentvalg mellem Lars Løkke og Helle Thorning. I annoncer og direct mails er man gået hårdt til Løkke og hans bilag, men næppe så meget, at det har givet bagslag. Eneste store fejl: 4 tv-dueller frem for de sædvanlige 2, for det bankede rusten af Løkke.

5 hatte

  • Alternativet – en ualmindeligt velgennemført og sammenhængende kampagne. Man er rejsende i varmere luft end de øvrige partier til sammen, men holder hele vejen med en helt rigtig strategi og forbløffende selvdisciplin. Virkelig flot gået.

Altinget.dk