Faxe Kondi Booster er en ny energidrik, der er ude på en præcisions-tur: At løfte arven fra Faxe Kondi og samtidig placere sig på et nyt marked; for energidrikke. Og ved dén lejlighed at differentiere sig fra de øvrige kombatanter på dette marked, heriblandt Cult, Red Bull og Burn.
Til sidstnævnte øvelse går man decideret modent til værks:
“Vi er bevidst om at henvende os til et voksent publikum. Vi markedsfører ikke Booster ungdommeligt, men på en enkel og voksen måde. Booster henvender sig til den almindelige dansker, der ind i mellem kan have brug for lidt ekstra energi i hverdagen,” siger Kirsten Roding, senior brand manager hos Faxe Kondi.
Og afstanden til de øvrige energidrikke, der lanceres med ekstremsport, pulserende rytmer og seksuelle undertoner, kan ikke være større, når man ser tv-spottet på 10 sek. for Booster, der indledes med rytmen fra … et bornholmer-ur. Samt speaket: “Nåeh … var du lige ved at falde hen?”.
Mens andre energidrikke handler om at holde sig vågen kl. halv tre en weekend-nat, så skal Booster gøre noget tilsvarende kl. halv tre på en hverdag – eller som det næsten poetisk formuleres i baggrundsmaterialet:
“Faxe Kondi Booster er udviklet som et tilskud af ekstra energi til voksne, der dagligt skal levere toppræstationer – på arbejdspladsen, på studiet, i fritiden og på hjemmefronten.”
Samtidig står Faxe Kondi Booster på skuldrene af den ældste energidrik på det danske marked – så gammel, at segmentet hedder “sportssodavand”.
“I 1971 udvikledes Faxe Kondi – sammen med landsholdsspilleren og lægen Knud Lund – som “ekstra brændstof til hjerne og muskler”. Og vi kører videre med druesukkeret i Booster og har tilsat koffein og B-vitamin,” siger Kirsten Roding.
Men har I siddet stille for længe, mens markedet for energidrikke voksede sig stort?
“Nej, vi har lanceret en ny variant til Faxe Kondi – Free – og vi har givet Faxe Kondi et nyt design. Vi har en stor markedsandel af sportssodavand, så vi tænker ud af boksen og udvikler mærket ved at gå ind i andre kategorier,” siger Kirsten Roding.
Hvordan adskiller Booster sig fra Faxe Kondi?
“Faxe Kondi er fællesskabet, sjov & leg og mangfoldigheden, mens Booster mere henvender sig til den enkelte: Det er energi til dig – i hverdagssituationer,” siger Kirsten Roding.
DDB er reklamebureauet bag markedsføringen af Booster, ganske som det er tilfældet med Faxe Kondi. I øjeblikket markedsføres energidrikken via tv-sponsorater på alle Viasat- og SBS-kanaler samt førnævnte 10-sek. spot (og dette) på TV2 og TV2 Zulu.
“Umiddelbart ser det ud til, at der bliver taget godt imod Booster, og vi diskuterer i øjeblikket, hvordan vi skal markedsføre drikken fremover,” siger Kirsten Roding.