Bosse bedre til CSR end bundlinje

Jens F. Kofoed,
adm. dir., First Chair

Stine Bosses engagment i CSR er enestående i dansk erhvervsliv. Men efter hendes afgang må man konstatere, at CSR er ”nice to have” mens bundlinjen er ”need to have”.

Tryg Forsikring har i denne uge kundgjort, at den nok så medie-eksponerede administrerende direktør, Stine Bosse, har valgt at stoppe. Når den slags uventede begivenheder indtræffer, overvejer den eftertænksomme iagttager altid om man skal “købe” historien “at face value”.

Skulle det virkelig være sandt, at Stine Bosse i en alder af kun 50 år skulle have lyst til frivilligt at forlade et så attraktivt job for at koncentrere sig om bestyrelsesarbejde, frivilligt arbejde og familien, eller er hun blevet bedt om at gå selv mod at kunne fortælle historien om hendes afgang på “den gode måde” set gennem hendes optik.

Under alle omstændigheder er det en bemærkelsesværdig begivenhed i en C20 virksomhed kun få uger før årsregnskabsaflæggelsen. Der må stikke noget under, tænker man.

Det havde dog været betragtelig mere elegant at få præsentationen af årsregnskabet i hus for derefter at sige farvel til den arbejdsplads som de seneste mange år har været hjemmebane for den karismatiske Stine Bosse – for slet ikke at sige vente til resultaterne var gode nok til en ærefuld sortie. Det er netop timingen, som springer i øjnene og påkalder sig størst opmærksomhed.

Den er elendig! I hvert fald hvis man betænker Stine Bosses eftermæle. Den ellers så roste erhvervsleder, som længe har stået som et kvindeligt fyrtårn, er ikke længere at tælle blandt de øvrige tunge erhvervsdrenge.

Der skal ikke herske nogen tvivl om, at Stine Bosse har været fantastisk til at brande Tryg via sit engagement i forskellige spektakulære CSR arrangementer, og det har været enestående i dansk erhvervsliv.

Hvilke andre top-ledere har brugt tid på en længere vandretur for at resocialisere nogle småkriminelle ny-danskere for bare at nævne et eksempel?

Der har været fuldt blus på de feminine karakteristika og flere medarbejdere har omtalt hende som “en mor”. På den måde har hun været en mester i at skabe goodwill og præference for noget så støvet og kedeligt som et forsikringsselskab, hvilket må siges at være en stor præstation.

Hovedkonkurrenterne som f.eks. Topdanmark har overhovedet ikke haft noget modtræk på PR fronten. I hvert fald ikke hvis denne skal måles i redaktionel omtale, og Stine Bosse har været så tungt eksponeret, at man skal helt op i en kendis-type som Flemming Østergaard klassen for at finde hendes mandlige modstykke i erhvervslivet, og det vel at mærke på det tidspunkt, før Flemming Østergaards fik de sidste alvorlige ridser i omdømmet.

Men spørgsmålet er så om Stine Bosses kommercielle fortrin også har haft en skyggeside. Er hun overhovedet god til forretningsudvikling, strategi og økonomi? Nogle vil sige, at disse værdier er typiske maskuline karakteristika, men det skal man selvfølgelig passe meget på med.

Det er til syvende og sidst disse “fundamentals”, der har tvunget bestyrelsen i Tryg til at bede Stine Bosse om at finde en passende forklaring på hendes exit.

Vi ved det ikke, men der hviler et skær af utroværdig kommunikation over hele begivenheden, hvilket naturligvis hænger sammen med alle de søforklaringer, den erfarne PR rådgiver har været udsat for i et langt konsulent-liv.

Disse søforklaringer skal man selvfølgelig passe på med at læse ind i alle begivenheder. Med andre ord kan hændelsesforløbet ganske enkelt have været, at Stine Bosse er blevet sat stolen for døren af Trygs bestyrelse og har forlangt, at hun skulle koncentrere sig om at skabe økonomiske resultater og droppe alle udenoms aktiviteter.

Stillet over for det valg har Stine Bosse valgt det, hun brænder for.

Det er et klogt valg, for det er her, hun har sin styrke og interesse. Hun vil formentlig dukke op som politiker, NGO’er eller i en anden markant rolle som frivillig inden for socialt arbejde med mindre hun vælger at lade sig ansætte som HR direktør, kommunikationsdirektør eller direktør for en humanitær organisation. Her skal der så nok være en kunstpause, så springet ikke ser for voldsomt ud.

Og for dem, der skulle være i tvivl: Den ny leder i Tryg skal først og fremmest koncentrere sig om at vende skuden og skaffe nogle kommercielle resultater, og dermed er en æra i forsikringsverden forbi. CSR er således “nice to have” – bundlinje er “need to have” for en børsnoteret virksomhed som Tryg.

Det bør ingen være i tvivl om.

Jens F. Kofoed er tidligere CEO & Senior Partner i Hill & Knowlton A/S