Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Kravene til at opnå status som et EF-varemærke er betydelige. Det har amerikanske Mars Inc måttet sande.

Virksomheder investerer store beløb i markedsføring af deres produkter og derfor er det naturligt, at de forsøger at beskytte sig mod kopier – f.eks. ved at få registreret udformningen som varemærke.

Men det er langt vanskeligere end man umiddelbart skulle tro. For udformningen skal have et særpræg, og der stilles store krav til dokumentationen af dette, fremgår det af den seneste dom fra EF-domstolen.

Den er gået ud over Mars Inc. som har fået dømt sin Bounty-bar ude som varemærke.

Sagen har været langvarig. Bounty-barens udformning blev registreret som varemærke i 2003, men tyske Ludwig Chokolade klagede. I første omgang tabte man dog sagen, men siden har den bevæget sig op i systemet, og har nu fået sin endelige afgørelse.

Det fortæller advokaterne Hans Sønderby Christensen og Patrick Goergen i Jyllands-Posten.

Retten har vurderet, at Bounty-baren ikke i sin udformning har et særpræg. Den aflange form er klassisk for chokoladebarer, og de runde ender er ikke nok. Det samme gælder de bølger, der udsmykker toppen af baren.

Særpræget kunne have været reddet, hvis en længerevarende anvendelse har medført, at forbrugerne alligevel kan knytte produktet til et bestemt firma. Det forsøgte Mars Inc at dokumentere med forbrugerdata fra seks europæiske lande. Men det var ikke nok for retten.

“Med dommen er det fastslået, at der stilles store krav til en virksomhed, som vil have beskyttet et produkts udformning som EF-varemærke”, skriver de to advokater.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club