Af Emil Malte Simonsen emil.s@bureaubiz.dk
Foto fra BR's julefilm.

Kantar har som noget nyt vejet og målt årets julereklamefilm. BR og Envision vinder de to hovedkategorier samt i én af de to mindre kategorier. Se hvem, der kom på anden- og tredjepladsen.

En ny reklamepris har set dagens lys. 

Christmas Creative Effectiveness Award hedder prisen, som Kantar står bag. Målet er at finde årets mest effektive julereklame – og den, der spreder mest julestemning. 

Ideen til kåringen kommer fra England, hvor julereklamefilm fra store brands og retailers i mange år har skabt stor opmærksomhed, og annoncørerne hvert år bruger mange penge på at udvikle årets julefilm, oplyser Kantar, som også ser en tiltagende tendens herhjemme. 

Den udvikling vil man gerne understøtte ved at sætte spot på de bedste julereklamefilm. Kantar har derfor udvalgt 10 film fra en række af de større annoncører. Filmene har det til fælles, at de har et strategisk eller mere overordnet budskab, som annoncørerne ønsker at kommunikere, lyder det om awarden fra Kantar.

BR’s julereklamefilm ‘Den store redningsaktion’, som Envision står bag, gør næsten helt rent bord ved denne første udgave af prisuddelingen. Filmen tager førstepladsen i begge hovedkategorier foran de ni andre julereklamefilm, der er blevet testet i juleperioden.

“Filmen viser en underholdende historie som udvikler sig med brandet i centrum. Sidst,  men ikke mindst, er filmen god til at kommunikere julestemning,” lyder motivationen.

Se filmen her

Andenpladsen samlet set går til TV2’ s film ‘Alle vores Børn’, som er lavet sammen med Røde Kors og Fodboldfonden, mens tredjepladsen går til Lotto med filmen ‘Kalenderforlængeren’.

I julestemningskategorien går andenpladsen til Silvans ‘Skab noget magisk’, mens Arla får tredjepladsen for filmen ‘Madløjer’.

BR også bedst til kortsigtet køb
Desuden har Kantar to mindre kategorier – long term-effekt og short term-effekt – hvor BR igen er at finde som vinder. Den store redningsaktion skaber også mest købsmotivation på kort sigt, viser Kantars analyse.

Til gengæld går long term effect-prisen til TV’2s ‘Alle vores børn’, som performer bedst ift. at levere brand equity på lang sigt, vurderer Kantar. 

Vinderen er kåret på baggrund af Kantars AdNow-setup på Kantar Marketplace, der på en række parametre afdækker, hvilke film der har mest gennemslagskraft, spreder mest julestemning, er følelsesmæssigt involverende, motiverende, meningsfulde og anderledes. 

Se TV’2s film her

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club