Brancheklip fra fredagens aviser

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Om at Googles brand er truet, kritik af product placement samt om Contadors karantæne vil reducere værdien af sponsorater.

Googles brand er truet

En højt anerkendt dansk it-nørd skiftede for nylig job – fra Google til Facebook. Med afsæt i den historie fortæller Poul Høi i Berlingske historien om, hvordan Google er ved at blive opfattet som traditionel tech frem for den nye innovative og åbne virksomhed. Dermed risikerer Google at komme i samme klasse som Microsoft og få de samme problemer – som f.eks. krav om opsplitning på basis af konkurrencelovgivningen.

De fratrædende Google-folk bærer betegnelsen Xoogles, og de flytter derhen, hvor pionerånden er størst. Lige nu er det Facebook. (Business p. 12-13)

Produktplacering bekymrer Forbrugerrådet

Forbrugerrådet mener produktplacering er skjult reklame og at annoncørerne vil kræve indflydelse på tv-produktionerne:

“Vil en møbelfabrikant eksempelvis acceptere, at den sofa han har betalt 100.000 kroner for at få placeret i en stuescene, ender med at blive flået i stumper og stykker, hvis det er en del af handlingen”, spørger formand for Forbrugerrådet, Camilla Hersom, retorisk.

Men TV2s programdirektør, Palle Strøm, mener ikke, at der vil blive diskussioner mellem TV2 og annoncører og at produktplaceringen vil få en form, så seerne slet ikke vil opdage, at den er der.

Det er netop pointen hos Camilla Hersom:

“Når man ser en vellavet reklame i en reklameblok og griner af den, gør man det vel vidende, at det er en reklame, og derfor har man sin kritiske sans i behold. Produktplacering krænker de grundlæggende forbrugerrettigheder, fordi man ikke får mulighed for at vælge dem fra. “

Kontaktdirektør Michael Stein, OMD, er sikker på, at produktplacering har stor interesse hos annoncørerne:

“Fordelen er, at det er et annoncefelt, hvor forbrugernes parader er nede. Under reklameblokkene ruster seerne sig mentalt mod annoncerne, men hvis man kan få sit produkt ind i et miljø, der både er annoncemæssigt rent og relevant i forhold til produktet, så er det meget attraktivt” (Berlingske Kultur p. 14-15).

Uenighed om karantænes betydning for sponsorat

“Uden Contador vil eksponeringen blive kraftigt reduceret. Og det er eksponering, som sponsorer handler efter”, mener Simon Bastiansen, Business Director hos Promovator – en del af Aegis-gruppen.

Han hentyder til, at det spanske cykelforbund netop har indstillet Alberto Contador fra Bjarne Riis’ hold til et års karantæne.

Ifølge Riis’ sponsor, Saxobank, får karantænen dog ingen betydning for sponsoratet (Berlingske p. 37).