Brancheklip fra fredagens aviser

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Om Danske Banks image, sammensmeltning af salg og marketing – bl.a. hos Carlsberg og Tulip. Samt om en opfordring til at udskifte B&Os bestyrelse – og Anne Glad, der taler om at bage.

Ny bestyrelsesformand vil genopbygge Danske Banks image

Danske Banks kommende bestyrelsesformand, Eivind Kolding, vil genopbygge bankens image, som har fået nogle gevaldige ridser i lakken.

“Det er en stor opgave for alle niveauer i banken at få dens image tilbage, hvor det kom fra og hvor jeg ret beset også mener, det hører hjemme. Det tager tid at genopbygge sit image, men det er jeg sikker på, at vi kan og det vil da helt klart være et fokusområde”, fastslår bestyrelsesformanden.

Banken fik i løbet af finanskrisen nogle gevaldige ridser i lakken og har været belastet af en række uheldige sager blandt andet om millionlån til storsvindleren Stein Baggers IT Factory, store tab på udlån og ordførerende direktør Peter Straarups ry som gebyrgrib (Børsen, p 33).

Salg og marketing vil smelte sammen

Salgs- og marketingafdelingerne vil i fremtiden smelte sammen og vil samtidig blive ophøjet til en strategisk disciplin, siger Jens Neustrup Simonsen, der er formand for sælgernes organisation, Business Danmark. Baggrunden for dette udsagn er en ny rapport, der hedder Salget 2020 og som er udarbejdet af konsulenthuset Connectia og Institut for Fremtidsforskning for Business Danmark.

Ifølge professor i afsætningsøkonomi ved CBS, Thomas Ritter, kan virksomhederne realisere store produktivitetsgevinster ved at fremtidssikre deres salgs- og marketingfunktion efter strømpilene i Business Danmarks Rapport. Han ser en svag tendens til at kundefokus fylder mere i virksomhederne og at forholdet mellem salg og marketing bliver tættere, men det går langsomt (Børsen Executive, p. 2-3).

Hos både Carlsberg og Tulip Food arbejder salg og marketing tæt sammen

Marketingmedarbejderen, der brænder for at lave en fed reklamefilm, bliver ikke ansat hos Carlsberg Danmark. Ifølge marketingdirektør Kirsten Ægidius, er der kommet nye boller på suppen og ethvert tiltag inden for marketing skal bidrage positivt til bundlinjen.

Marketing kører derfor nu et tæt parløb med salgsafdelingen og marketingdirektøren er sammen med de to salgsdirektører medlem af en kommerciel ledergruppe, der lægger en fælles strategi for salg og marketing, der skal konfirmeres i den samlede direktion.

Også hos Tulip Food Company kører marketing i en tæt symbiose med salgsafdelingen:

“Vigtigheden af at tænke ens og tænke på hele værdikæden i virksomheden er større end nogensinde, siger international salgsdirektør Rene M. Olsen.(Børsen Executive, p. 4)

Udskift bestyrelsen i B&O

Bestyrelsen i B&O bør udskiftes, mener den internationale brandekspert Martin Roll. Årsagen er, at bestyrelsen ved for lidt om Asien, der er det vigtigste marked for B&O. Han vurderer, at kun bestyrelsesmedlem Rolf Eriksen og formand Ole Andersen har væsentlig Asien-viden. Ifølge Martin Roll tordner luksusbrands frem i Asien, mens det er gået meget langsomt for B&O (Berlingske Business, p. 10).

Branchefolk i medierne

Tekstforfatter Anne Glad fra Sunrise fortæller i Jyllands-Posten, at det er blevet moderne at bage, fordi det er autentisk og signalerer, at man har overskud. Andre autentiske ting, som danskerne elsker, er ifølge Anne Glad, Bonderøven på DR2 og historien om Den gamle fabrik, der har lavet marmelade i over 100 år (Jyllands-Posten Puls, p. 2).