Brancheklip fra fredagens aviser

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Læs om forbrugerombudsmanden, der jager reklamer på Facebook og hvilken aldersgruppe, der bruger flest penge på mode.

De sociale medier har udviklet sig til en jungle af reklamer og smart markedsføring og det skal der ryddes op i, mener forbrugerombudsmand Henrik Øe.

Derfor vil han kortlægge om for eksempel virksomheder, der sælger elektronik, alkohol eller øl, lever op til de gældende regler, når de markedsfører sig ved at slå noget op på en væg forklædt som en konkurrence eller giver forbrugerne mulighed for at vinde eksotiske rejser ved at tippe en ven om produkter.

“De sociale medier er et meget effektivt markedsføringsinstrument, og det er et område, der giver anledning til megen tvivl. Når en virksomhed f.eks. opretter en side på Facebook, og en bruger “synes godt om” siden, rejser det spørgsmål om overholdelse af spam-reglerne, hvis virksomheden efterfølgende laver statusopdateringer med reklameindhold, der viser sig på brugerens nyhedsside”, siger Henrik Øe.

Forbrugerombudsmanden vil i det hele taget kigge nærmere på grænserne for at få kommercielle budskaber ud til folk, uden at man på forhånd har givet samtykke til det.

Henrik Øe sår også tvivl om det er en overtrædelse af markedsføringsreglerne, hvis en virksomhed som betingelse for at deltage i en konkurrence kræver, at man tipper Facebook-venner om virksomhedens side ved at markere “synes godt om”.

Det er meningen, at den danske forbrugerombudsmands kortlægning skal munde ud i et fælles nordisk standpunkt, der skal bruges som inspiration for EU-Kommissionen (Jyllands-Posten Puls, p. 2)

Primetime-kvinder bruger flest penge på tøj

Flere tøjfabrikanter går efter kvinder på 40+ og det er der god mening i. Faktisk er det kvinder i aldersgruppen 50-60 år, der bruger flest penge på mode.

Louise Byg Kongsholm har skrevet bogen “Livsfaser og forbrug – fra barnevogn til kørestol”, hvor hun inddeler forbrugerne i 17 forskellige livsfaser:

“Der er netop hos kvinder i alderen fra slutningen af 40’erne masser af købekraft. Statistikker over livsfaser og økonomi viser, at likviditeten falder, når man er i begyndelsen af 30’erne hvor der købes villa, Volvo og vovse.

Det er chefredaktør fra branchebladet Tøj, Helle Mathiesen, enig i:

“Det meste af modebranchen synes fortsat, at det er langt mere sexet at henvende sig til de 17-35 årige kvinder, som både er mere illoyale og har færre penge”

Hun tilføjer, at de unge kvinder ikke har tid til at shoppe, fordi de også skal passe børn, erhvervskarriere, plante havekrukker, støvsuge, lave sund mad, vaske tøj, deltage i bestyrelsesarbejde i børnehaven og så videre.

Kvinderne i 50’erne kan være krævende forbrugere og stiller store krav til pasform, komfort og service, mener Louise Byg Kongsholm. Hvis de ikke finder det, de skal bruge, i de fysiske butikker, har de ikke noget problem med at finde det online.

To af de producenter, der laver tøj til modne kvinder, er DK Company, der består af en lang række mærker og netop har overtaget Kello samt BTX Group, der oprindeligt hed Brandtex og har lang tradition for at sælge tøj til netop den aldersgruppe (Jyllands-Posten Erhverv & Økonomi, p. 10-11).