Brancheklip fra fredagens medier

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Apple slår alle på product placement, forbrugerne bruger milliarder på selvfedme, Niels Lunde skriver bog om topchefernes prioriteringer. Samt om en amerikaner i Danmark.

Hollywood-filmene var så proppede med Ipads, Ipods og Apple-computere i 2010, at Apple topper listen over de virksomheder, der er lykkedes bedst med product placement i de amerikanske film.

Apple havde sine produkter med på rollelisten i hele 30 procent af topfilmene på den amerikanske filmhitliste.

Det er andet år i træk, at Apple slår virksomheder som Ford, Nike og Chevrolet i product placement-konkurrencen. Det viser webmediet Brand Channels årlige opgørelse over product placement i film.

Undersøgelsen viser samtidig, at “Iron Man 2” var den film sidste år, som indeholdt mest product placement, nemlig hele 64 forskellige produkter (Børsen, p. 46).

Vi dyrker os selv for milliarder af kroner

Vi går i fitness-centre og køber træningstøj og grej som aldrig før – og der er intet, der tyder på, at det ikke fortsætter i de kommende år.

Forklaringen er ifølge Torben Hansen, professor i forbrugeradfærd på CBS, en higen efter opmærksomhed og dyrkelsen af selvet:

“Den ene forklaring er, at vi higer efter opmærksomhed, snarere end at vi higer efter sundhed. De gammeldags fællesskaber er fremmede for os, mange bor i storbyerne, hvor man ikke kender naboen, og derfor har vi behov for at sætte os selv i centrum og gøre opmærksom på, hvad vi står for. Vi dyrker os selv”. Og professoren tilføjer:

“Det er på mode at vise overskud, at have styr på sit liv. Ingen vil være en af dem, der er for overvægtig eller har problemer med økonomien, så man vil gerne flashe for alverden, at man har kontrol over det hele”.

I de seneste fem år er fitnessbranchen vokset med næsten 30 procent og der er nu omkring 700.000 danskere, der er medlem af et fitness-center. Det er de største kæder, der klarer sig bedst, mens de svageste er bukket under. De tre største kæder er Fitness World, Fitness.dk og Dansk Fitness (Jyllands-Posten Erhverv&Økonomi, p. 12-13).

Topchefernes prioriteter og fokusområder

Politikens erhvervskommentator Niels Lunde har skrevet en bog, hvor han har rangordnet Danmarks 100 vægtigste erhvervsledere.

I bogen beskriver Niels Lunde hvad disse topchefer har af prioriteter og fokusområder:

  1. Kundefokus, kundefokus og kundefokus
  2. Forstå kerneforretningen
  3. Tænk internationalt
  4. Pas på troværdigheden
  5. Husk at eksekvere
  6. Sæt det rigtige hold
  7. Gør det enkelt
  8. Tiden kræver åbenhed
  9. Vær tæt på driften
  10. Differentiering sikrer fremtiden

Bogen hedder 100 topchefer. En guide til dansk erhvervsliv og koster 450,- (Børsen Executive, p. 10).

Branchefolk i medierne

Amerikaneren Roslyn Layton, ansat i webbureauet Klean som senior director med speciale i digital marketing, tror, at fremtidens leder er global. Derfor er Danmark det femte land hun arbejder i. Hun har taget en MBA fra OneMBA, der udbydes i et samarbejde mellem universiteter i Holland, USA, Kina, Mexico og Brasilien.

Roslyn Layton har arbejdet som business development executive i Tata, som er Indiens største virksomhed. Hun har specialiseret sig i måling og analyse af online markedsføring i Californien.

“Det er en spændende udfordring at være i en lille virksomhed som Klean, når man er vant til at arbejde for de helt store. Jeg skal skaffe flere internationale kunder til Klean og i den forbindelse er det en stor fordel at have et globalt netværk”, siger Roslyn Layton til Børsen (Børsen Executive p. 14).