Af Pia Osbæck pia@bureaubiz.dk

Om landbruget, kritik af Prime Time kvinder, håndbold og Henriette Kjærs mand. Samt Claus Andersen fra OMG, der taler om kundetilfredshed.

60 mio. kroners kampagne fra Landbruget

Landbrugets organisationer indleder i dag en reklamekampagne på 60 mio. kroner. Formålet med kampagnen er at få danskerne til at se landbruget i et mere positivt lys.

Budskabet i kampagnen er, at landbruget kan yde et vigtigt bidrag til Danmarks fremtid bl.a. ved at skabe økonomisk vækst, eksportindtægter, arbejdspladser og miljøvenlig energi.

“Vi har indset, at dialog, forståelse og åbenhed er det, der skaber muligheden for en fortsat landbrugsproduktion”, siger Niels Jørgen Pedersen, stedfortrædende formand for landmændene i brancheorganisationen Landbrug & Fødevarer.

Kampagnen vil blive mødt af kritik fra miljø- og dyrevelfærdsorganisationer. De mener, at landmændene burde koncentrere sig om at løse de problemer, der er i landbruget i stedet for at brænde en masse penge af på reklamer, som skal flytte fokus fra problemerne.

Kampagnen skal løbe over tre år og de første reklamer løber over skærmen i aften. (Jyllands-Posten Erhverv & Økonomi, p. 4)

Kritik af Aller Medias initiativ: Primetime Kvinder

Primetime Kvinder beskyldes for at sammenblande forretning og kvindebevægelse. Blandt andet af Helene Venge, tidligere marketingdirektør, nu selvstændig rådgiver inden for brand strategi. Hun mener, at Aller Media burde have meldt ud, hvad formålet med Primetime Kvinder er:

“Det ville have tjent deres sag bedre at være åbne om, at de bare gerne ville have flere annoncører. Og at de gerne vil have andre kvinder til at hjælpe sig med at overbevise annoncørerne og bureauerne om, at der faktisk er et stort og interessant marked blandt ældre kvinder. Det ville invitere kvinderne med ind i en strategisk og taktisk overvejelse frem for, at Aller maskerer sin sag som et etisk spørgsmål om ungdomsfiksering og manglende opmærksomhed til de stakkels kvinder.”

Carat, derimod, anerkender Primetime Kvinders mission, og at noget er ved at ændre sig.

“Vi kan også se, at annoncørerne ikke altid er helt opmærksomme på, hvor målgruppen findes. Men siden det her er blevet sat i værk, synes jeg, vi så småt kan mærke, at virksomhederne er blevet bedre til at se, hvor kunderne er”, siger adm.dir. Mads Bredal (Politiken Kultur, p. 7).

Henriette Kjærs mand har haft flere kommunikationsbureauer

Henriette Kjærs mand, Erik Skov Pedersen, har efter ansættelsen i det konservative parti i 90’erne forsøgt sig inden for reklame og kommunikationsbranchen.

I 1997 etablerede han kommunikationsbureauet Cobrus sammen med den nu tidligere reklamemand Jens Heimburger (tidl. Heimburger, Ahead, Valtech, nu ejer af Dansk Generationsskifte), der også var konservativt folketingsmedlem. Erik Skov Pedersen forlod Cobrus i 2000 efter ulovligt at have trukket penge ud af selskabet.

Dernæst etablerede Erik Skov Pedersen to kommunikationsbureauer. Først Mediakoncept, der gik konkurs i 2002 og derefter Strategikompagniet, der gik konkurs i 2005. Fagforeningen 3F har bedyret, at de blev snydt for 143.000 af Strategikompagniet (Politiken PS Søndag, p. 5).

Håndbold: Leder efter hovedsponsor for de næste 4 år

Håndboldforbundet vil finde en hovedsponsor og aftalen skal løbe til 2014, hvor Danmark er vært for EM. Morten Stig Christensen, direktør for Dansk Håndbold Forbund (DHF) er i dialog med flere virksomheder.

Op til dette VM nåede DHF ikke at finde en hovedsponsor og indgik aftale med delsponsoren, der fik sit Katjes produkt på spillernes trøjer.

“Det er en fantastisk sponsoraftale for Katjes. Interessen for VM er eksploderet, fordi Danmark er gået i selvsving”, siger Simon Batiansen, business director hos sponsorbureauet Promovator.

Han vurderer, at sponsoratet har kostet mellem 1-1,5 mio. kroner, men at eksponeringsværdien har været mellem 8 og 10 mio. kroner.  Valora Trade, der sælger Katjes, overvejer at forlænge sponsoraftalen med herrelandsholdet (Jyllands-Posten Lørdag, p. 31).

Branchefolk i medierne

“Anbefalinger fra andre kunder er blevet det vigtigste udtryk for, hvor stor kundetilfredsheden er med et firma eller et produkt”, siger Claus Andersen, sociolog og insight director i OMG. Han hentyder til de sites, hvor man kan orientere sig om andres erfaringer med firmaer og produkter, f.eks. Trustpilot, hvor der ligger 4 mio. bedømmelser om butikker og produkter.

Når et firma får negative bedømmelser, mener Claus Andersen, at det er en god ide at reagere på kritikken:

“Meget tyder på, at forretninger kommer bedre ud på den anden side med dialog. Det kræver, at de lever op til det. Det nytter ikke noget at sige undskyld, de skal vise, at de gør noget for at ændre på kundernes dårlige oplevelser, slutter Claus Andersen. (Politiken Lørdag p. 11)

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club