Brancheklip fra onsdagens aviser

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Om mobilsites contra apps, fremgang i annoncering til kvinder, nye og gamle kneb i valgkampen samt venstrefløjens annonceforbrug. Samt &Co direktør Mikael Jørgensens netværk.

Mobilsites contra apps

Kun 5 procent af alle virksomheder har ifølge Google et mobiloptimeret website. Det ærgrer Googles europæiske chef, Ian Carrington, der er frustreret over, at apps er blevet så hotte, at virksomhederne fokuserer for meget på at udvikle apps og for lidt på at mobiloptimere deres sites.

Google har naturligvis en interesse i at fastholde fokus på søgbare sites og fremhæver tre gode grunde til at få udviklet mobile sites: 1) Lettere at finde for forbrugerne via søgninger, blogs, twitter og links i e-mails. 2) Antallet af visninger er større og alle har adgang. 3) Billigere og lettere at vedligeholde, bl.a. fordi de ikke skal udvikles til forskellige mobile platforme.

Apps’ styrker nævnes dog også: 1) Kunderne kan bruge dem offline. 2) Apps kan bruge smartphones’ funktioner, f.eks. GPS, kamera og mikrofon. 3) Apps giver ofte en funktionalitet, der er større og rigere end på mobile websites (Berlingske Nyhedsmagasin, p 10).

Vækst i annoncering til kvinder – Egmont overvejer at udvide med arrangementer og bogklubber

Trods markant faldende oplagstal og et annonceår uden særlige udsving, fik Egmont annoncemæssig fremgang, ikke mindst i kvindebladssegmentet.

“Annoncemæssigt har 2010 været fremragende for kvindebladssegmentet og det mærkes både hos Alt for Damerne og Eurowoman. Kvinderne har helt klart fået lov til at købe nyt tøj før mændene,” siger Egmonts adm.dir. Torsten Bjerre Rasmussen.

Men med et ugebladsmarked, som mister mindst et par procent om året, mener Torsten Bjerre Rasmussen ikke, at der er plads til at læne sig veltilfreds tilbage:

“Det er vigtigt, at kommercialiserings-maskinen kører. Vi skal tænke på vore titler som brands og tage ved lære af mærkevare-industrien. Hvordan ville en klassisk mærkevare-virksomhed f.eks. reagere, hvis dens salg faldt med to procent om året?”

Torsten Bjerre Rasmussen svarer selv på spørgsmålet: “Du skal gøre udvalgte ting via din mærkevare – det kan være arrangementer eller bogklubber eller noget andet – og på det område kan og skal vi være mere åbne, end vi har været” (Børsen MedieMarked, p. 35)

Nye og gamle medier – og kneb – tages i brug i valgkampen

Mange forventer, at denne valgkamp bliver det store gennembrug for Facebook og andre internetbaserede medier, skriver Anker Brink Lund, professor i medieledelse i en klumme.

Men kampen vil nok nærmere stå mellem håbefulde politikerspirer fra samme parti end mellem rød og blå blok. Og i den kamp gælder alle kneb, så selvom sociale medier bliver en vigtig brik, vil den ikke udkonkurrere plakater i lygtepælene, læserbreve i gratis ugeaviser, uddeling af tryksager og kedelige vælgermøder.

Anker Brink Lund forudser, at der nok også kommer nogle fornøjelige politikervideoer på YouTube og verdens ældste meningsdanner, rygtespredningen, vil sikkert også florere lystigt (Berlingske, p. 16).

Venstrefløjen og fagbevægelsen brugte fem gange så meget på annoncer som højrefløjen

Fagforeningerne og venstrefløjspartierne brugte tilsammen knap 100 mio. kroner i listepriser på annoncer sidste år, mens det tilsvarende tal for Venstre og De Konservative plus støttepartierne Liberal Alliance og Dansk Folkeparti kun var 22 mio. kroner.

Alene fagforbundet 3F brugte 37 millioner kroner i annoncer, hvilket svarer til halvanden gang så meget som hele blå blok (bt.dk).

Branchefolk i medierne

Adm.dir. hos & Co., Mikael Jørgensen, viser sit netværk frem i Berlingske Nyhedsmagasins serie: Netværket.

Mikael Jørgensen er ikke medlem af en VL gruppe og ifølge ham selv dyrker han ikke netværk systematisk og slet ikke for at fremme sin forretning, men for at blive klogere.

Netværket tæller venner, kollegaer, mentorer og kunder. Blandt kunderne finder man blandt andet Morten Hother Sørensen, vice president i TDC, Klavs Hjort, first vice president i Group Marketing hos Danske Bank, og tidligere koncernchef hos TrygVesta, Stine Bosse.

I reklameverden netværker Mikael Jørgensen blandt andet med kreativ direktør Peter Boye, Saatchi & Saatchi og adm. dir. hos OMD, Thomas Bertelsen.

I øvrigt nævner Nyhedsmagasinet,  at & Co. netop er kåret som Danmarks bedste bureau. Uden at tage skår af glæden, må vi dog lige korrigere magasinet, idet & Co. er blevet nr. 1 i MyImage- analysen fra MyResearch og bureaubiz.dk.

Og selvom det er rigtig godt gået af & Co, er det bedste image ikke nødvendigvis det samme som at være Danmarks bedste reklamebureau (Berlingske Nyhedsmagasin, p. 48-49).