Brancheklip fra onsdagens aviser

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Om Superligaen, der kan score millioner på liberaliseringen af spillemarkedet, en udvidelse af ”freemium-modellen”, oplevelsesbranchen, der er blevet mere kreative. Samt om Niveas 100 års fødselsdag og en ny spiller på markedet for intelligente annoncer.

Divsionsforeningen har indgået en sponsoraftale med Betsafe på mellem 7 og 9 mio. kroner. Men aftalen kan ikke træde i kraft før EU-kommissionen har godkendt det danske lovforslag om en liberalisering af spillemarkedet. Indtil videre er det Danske Spil, der har monopol på spil i Danmark.

Sidste år sagde Divisionsforeningen og dermed Superligaen farvel til hovedsponsoren SAS, fordi man ønskede at fordele sponsoratet på flere virksomheder for at tjene flere penge.

SAS lagde 9 mio. kroner for sit navnesponsorat og da Divisionsforeningen allerede har indgået en aftale med PwC og Arbejdernes Landsbank på omkring 5 mio. kroner, vil aftalen med Betsafe altså give Superligaen sponsormidler for 17-19 mio. kroner.

Derudover er man i gang med at finde en fjerde og sidste sponsor, men ifølge Claus Thomsen, direktør i Divisionsforeningen, er der endnu ikke konkrete forhandlinger (Berlingske, p. 36).

“Freemium” skal overføres fra de digitale til de fysiske produkter

Chris Anderson, der har skrevet bøgerne The Long Tail og Free, udkommer næste år med bogen “The New Industrial Revolution”. Heri beskriver han, hvordan budskaberne fra de to første bøger kan overføres fra den digitale til den fysiske verden. Ifølge Chris Anderson gælder det om at trække på open source inden for industriel produktion:

“Der sker en demokratisering af de maskiner, som man kan bruge i forbindelse med industriel produktion med udgangspunkt i netværk. Det er samme tankegang, som vi har set på internettet, hvor der er et fællesskab om ressourcerne. I fremtiden bliver det ikke længere de store virksomheder, som ejer produktionsanlæggene. Det bliver spredt over hele verden og bindes sammen i et globalt supply chain netværk”.

Ifølge Chris Anderson, der udover forfatter, også er chefredaktør for Wired magazine, som er et af de toneangivende medier inden for internet og sociale medier, kan virksomheder, der fremstiller produkter, benytte den samme tankegang som i “Freemium-modellen”.

Nemlig en kombination af det, der ikke koster noget og som kan blive distribueret gratis og det som har kostet noget at fremstille, som så til gengæld skal sælges. Som eksempel fortæller han, at softwarevirksomheder ofte benytter sig af freemium-modellen, idet de giver kunderne mulighed for at afprøve produkter i en simpel udgave uden betaling og mod betaling for en mere avanceret udgave (Berlingske Nyhedsmagasin, p. 18-20).

Oplevelsesøkonomi finder nye veje

Oplevelsesøkonomi er en megatrend, der har spredt sig til en lang række industrier ud over de klassiske oplevelsesvirksomheder.

Det mener Lars Erik Jønsoon, der er viceadm.dir. i VisitDenmark, og årsagen er, at det er den måde, man differentierer sig på i alle mulige andre erhverv.

Men oplevelsesbranchen har haft en hård medfart grundet krisen og det har tvunget aktørerne til at være mere kreative. Blandt de nye ideer er at gå tilbage til det velkendte og autentiske, siger Rasmus Wiinstedt Tscherning, direktør i Center for Kultur- og Oplevelsesøkonomi:

“I stedet for et nyt køkken køber man nu måske indhold til køkkenet i form af gode oplevelser sammen; f.eks. god mad eller leje af en kok til festen” (Jyllands-Posten Erhverv, p. 12-13).

Nivea fylder 100 år

Fra at have været en gul dåse, dekoreret med grønne art noveau slyngtråde, blev Nivea-dåsen i 1925 ændret til den genkendelige blå farve med en hemmelig farvekombination. Farverne blå og hvid blev brugt for at repræsentere ansvarsbevidsthed, tillid og renhed, som var oppe i tiden.

I dag genkendes dåsen selv uden logo og logoet genkendes, selv når det meste af ordet er dækket. Logoets designregel er streng: Der skal være præcis fire femtedele af bredden af I’et mellem N og I.

Niveas markedsføringsfolk har gennem tiden formået at fortælle forbrugerne, at Nivea kan bruges til alt, lige fra tørre næser, sprukne albuer, solskoldninger, eksem, sår der ikke vil hele, aftersun, og en lille klat kan sågar tæmme strittende hår (Jyllands-Posten Puls, p. 6-7).

Ny spiller på markedet for intelligente annoncer

Nugg.ad, der er ejet af Deutsche Post DHL, åbner kontor i Danmark med tidligere direktør i Gallup, Thomas Schnoor, som nordisk direktør. Firmaet tilbyder predictive behavioural targeting – eller intelligente, digitale annoncer og har allerede kunder som Berlingske Media, Ekstra Bladet og Dba.dk. Udover Danmark, vil nugg.ad også gå ind i Sverige og Norge (Børsen Mediemarked, p. 29).