Brancheklip fra onsdagens aviser

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Læs om produktionsselskaber, der mister indtjening på produktplacering. Bureaudirektører, der synes det er ok at fyre en kunde og en netbutik, der har givet indtjening til fysiske butikker.

TV3 tilbyder produktplacering i allerede færdigproducerede programmer, en såkaldt virtuel produktplacering, hvor man placerer produktet efterfølgende de steder i udsendelsen, hvor det giver mening.

Både den virtuelle produktplacering samt lovliggørelsen af produktplacering i fremtidige programmer, giver en udfordring til produktionsselskaberne som åbenbart ikke har været begrænset af det hidtidige produktplaceringsforbud og derfor længe har tjent penge på produktplacering.

Produktionsselskaberne mister fremover fuld kontrol over, hvilke produkter, der optræder i de færdigproducerede programmer og endvidere mener tv-stationerne, at det er dem selv, der skal sælge produktplaceringer:

“Vi vil selv stå for salget, og så vil vi aftale med produktionsselskaberne, hvor det er mest hensigtsmæssigt at lave produktplaceringerne,”, siger vicedirektør i TV3, Christian Bechmann (Børsen Mediemarked, p. 46).

Det er ok at fyre en kunde

I sidste uge kom det frem, at Saatchi & Saatchi fyrede sin kunde Danske Bank. Det er ikke hverdagskost, at et bureau fyrer sin kunde, men omvendt er det heller ikke første gang i verdenshistorien.

Faktisk har tre ud af fire bureaudirektører, som Børsen har talt med, prøvet at opsige en kunde. Både Mona Juul fra Envision og nyvalgt formand for DRRB, Bjørn Stene fra Mensch og Thomas Vejlemand fra Creuna – fortæller, at de har prøvet at fyre en kunde, og at det kan blive nødvendigt, hvis samarbejdet ikke fungerer optimalt.

Otto B. Christiansen fra Dansk Annoncørforening, mener også, at det er helt i orden at fyre en kunde og at der i nogle tilfælde faktisk går for lang tid inden et ufrugtbart samarbejde stopper.

“Det er klart, at det giver genlyd, hvis man opsiger en så stor kunde som Danske Bank, men generelt tror jeg ikke, at en høj integritet afskrækker kunder. Tværtimod kan det give respekt, men det afhænger selvfølgelig af den enkelte sag” (Børsen Mediemarked, p. 43).

Etablering af netbutik kan hjælpe fysiske butikker

Det kan ofte være et problem, hvis en leverandør etablerer en netbutik, fordi man dermed bliver upopulære hos detailbutikkerne, der for eksempel kan bestå af franchisetagere.

Det problem er Flügger kommet udenom ved at udarbejde et system, hvor de fysiske butikker får en vis procentdel af indtægten fra netbutikken, hvis købet sker i deres postnummer.

Udover at blive inspireret i netbutikken ved at se farvekort, bestille farveprøver, kan forbrugeren bestille malingen og få den sendt hjem eller selv hente den i nærmeste butik.

Et produkt, som åbenbart ikke var særlig synligt i butikkerne, var tapet. Markedsføringen af tapet online har betydet en stigning af tapetsalget på 66 procent.

Netbutikken har rundet 1000 ordrer pr. måned. Flügger har også sendt en mobil-applikation på markedet, der er blevet downloadet 35.000 gange (Berlingske Nyhedsmagasin, p. 32).