Brancheklip fra tirsdagens aviser

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Om en 107-årig, der er blevet vovet og om de unge, der ikke vil have virksomheder på Facebook.

107-årige Georg Jensen er blevet vovet og viser – i skikkelse af 23-årige Freja Beha Erichsen – den mere eller mindre nøgen krop frem i deres nye globale markedsføringskampagne.

De vovede linjer er et markant brud med virksomhedens hidtidige linje, som af kommunikationsrådgiver Henrik Byager kategoriseres som et mormor-image:

“Georg Jensen har været tvunget til at gøre noget. Der har været for meget mormor over dens image, og det er helt nødvendigt at få åbnet for et yngre univers”.

Adm.dir. for Georg Jensen, Ulrik Garde, erkender, at brandet var lidt for støvet og derfor har det også været hans strategi lige fra han kom til virksomheden i 2007, at forsøge at ændre på virksomhedens image.

“Vi er på kanten i dag, men jeg mener, vi har ramt det rigtige udtryk. Der må godt være en smule provokation, samtidig med at vi er tro mod vores værdier”, siger topchefen.

Henrik Byager tror, at de klassiske ældre købere af Georg Jensen produkter vil gispe ved synet af den nye kampagne og at Georg Jensen kan risikere at gå over stregen i forhold til, hvad troværdigheden kan bære (Berlingske Business, p. 6).

De unge vil ikke have virksomheder på Facebook

De unge bruger i stor stil Facebook til at diskutere og anbefale brands til deres venner. Men de ønsker ikke at være ven med et brand og mener ikke, at virksomheder har noget at gøre på Facebook.

En undersøgelse fra Forrester Research viser, at kun seks procent af de 12-17 årige og tolv procent af de 18-24 årige vil være ven med et brand. Halvdelen af de unge mener ikke, at virksomhederne overhovedet skal være på Facebook (Berlingske Business, p. 14).