Af Pia Osbæck pia@bureaubiz.dk

Læs om 3D-reklamer. Smartphones, der trækker folk på nettet og fire internet-segmenter. Læs også om Telia, der er dømt ude af Fona og TDC, der vil bruge sociale netværk. Om Carlsbergs PR samt om grafisk virksomhed med succes.

83 procent af de seere, der så en reklame på 3D fjernsyn kunne huske den bagefter. Når reklamen blev vist på almindeligt fjernsyn var tallet 68 procent.

Andelen af seere, der efterfølgende fik lyst til at købe produktet var 83 procent ved en 3D-reklame og 49 procent efter en almindelig reklame.

Det viser en undersøgelse fra den amerikanske sportskanal ESPS.

Men det betyder ikke, at vi vil se en masse 3D-reklamer herhjemme. Peter Loell fra mediebureauet OMD siger, at 3D-reklamer er relativt dyre i Danmark fordi sprogområdet er lille. Og der skal være noget godt 3D-indhold før annoncørerne vil lægge sig op ad det.

Indtil videre er det ifølge analysechef Rasmus B. Andersen fra Dansk Reklamefilm kun HiFi-klubben og Samsung, der har haft 3D-reklamer i de danske biografer (Berlingske Business, p. 10-11).

Smartphones trækker folk til internettet

Der er kommet yderligere fart på netforbruget fordi især yngre brugere har anskaffet sig smartphones. Stigningen i internetforbruget er steget med 11 procent i forhold til sidste år og nu er danskerne på nettet i to timer hver eneste dag.

Det viser en undersøgelse som MyResearch har foretaget blandt 1147 interviewede.

Analysen viser også, at smartphones – som man kunne forvente – er mest udbredt i hovedstaden og i de store byer. En ud af fem danske netbrugere går på nettet med deres smartphone hver dag og udover at blive brugt til at ringe med, bruges smartphones mest til billeder, musik, radio, mails, adresser og navigation og nyheder. Desuden er der en voldsom vækst i brugen af smartphone til sociale netværk (Børsen, p. 37).

Fire internet segmenter

Analysevirksomheden MyResearch arbejder med fire internettyper. Den mindste gruppe er Digital Living, som er hardcore internetbrugere og de udgør 12 procent af danskerne. To ud af tre er mænd og knap halvdelen bor i hovedstaden. 42 procent er studerende.

Det andet segment er Information Lovers. De udgør 10 procent og 7 ud af 10 er mænd. De har en høj husstandsindkomst og har smartphones. De læser nyheder og er glade for e-mails.

Det tredje segment er Social Seekers, som udgør 33 procent og her er to ud af tre kvinder. 82 procent har ikke en smartphone. Til gengæld går 88 procent af dem på Facebook og 25 procent chatter.

Det sidste og fjerde segment er Practical Spectators, som er det største segment med 45 procent af de danske netbrugere. Der er lige mange mænd og kvinder. De bruger nettet en halv time hver dag og mest til nyheder (Børsen, p. 37).

Telia er dømt ude af Fona butikkerne

Telia var rigtig godt tilfreds, da de indgik en aftale med Fona for to år siden om, at Telias telefoner kunne sælges gennem Fonas butikker.

Nu er aftalen opsagt fra Fonas side og Telia har dermed en udfordring med deres distributions-strategi, da de mister halvdelen af butiksnettet.

I 2010 måtte Telia sige farvel til 60.000 mobilkunder på grund af presset fra lavprisselskaberne (Jyllands-Posten Erhverv & Økonomi, p. 7).

TDC vil bruge sociale netværk til at holde på kunderne

TDC vil bruge data fra sociale netværk i sine kampagneaktiviteter. Målet er at reducere kundeafgang, og TDC forventer at blive op til 20 procent bedre til at finde de kunder, der er på vej væk.

“Et studie fra det amerikanske teleselskab AT&T viser, at en kunde med et stort netværk kan rive op til 60 procent andre med sig, hvis vedkommende opsiger sit abonnement”.

Det siger Jesper Lylloff, afdelingsdirektør i TDC og påpeger, at TDC er nødt til at tage disse påvirkningsmønstre alvorligt og ikke kun agere i forhold til den enkelte kundes adfærd (Ritzau og Børsen p. 10).

Carlsbergs PR virker

Det kan godt være, at Carlsberg vil få problemer med at sælge dobbelt så mange øl, som de har en målsætning om. Men de formår – i hvert fald i Danmark – at få en del ud af deres PR-strategi.

Dagen efter pressemødet, som blev holdt i onsdags, var der artikler i alle de store printmedier. I weekenden var der endnu en stor artikel om kampagnen og her en lille uges tid efter pressemødet kan man endnu en gang finde en helsides artikel om den nye kampagne (Jyllands-Posten Erhverv & Økonomi, p. 15).

Grafisk virksomhed med succesrig turn-around

Digital Xpress, der er et selskab i NP3 Communications Group, har været igennem en omfattende turn-around med adm.dir. Morten Melbye ved roret. Han var tidligere senior marketing director hos Lego.

Virksomheden havde i regnskabsåret 2009/2010 et fald i omsætningen fra 61 mio.kr. til 51 mio. kr., men til gengæld voksede overskuddet før skat fra knap 4 mio. kr. til over 10 mio. kr. Og overskudsgraden blev i samme periode firedoblet til 20 procent.

Årsagen er blandt andet, at Digital Xpress er gået fra at være en traditionel grafisk produktionsvirksomhed til at være en kreativ grafisk IT-virksomhed.

Virksomheden har outsourcet det løntunge, manuelle og mindre kreative arbejde til Vietnam og har nu 50 medarbejdere ansat i sit vietnamesiske datterselskab.

Værdiforædlingen og de kreative processer foregår på hovedsædet i Filmbyen i Aarhus og for hver fem medarbejdere, der ansættes i Vietnam, ansætter de én i Aarhus (Børsen Vækstdanmark, p. 8-9).

 

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club