Brancheklip fra tirsdagens aviser

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Læs om dansk design, der satser på de modne og nære markeder med lavere priser samt om en bog, der handler om hvordan man brander sig overfor teenagere.

Royal Copenhagen, Georg Jensen og Stelton udbyder deres produkter til stærkt nedsat pris på forsiden af isenkræmmerkataloger. Og som vi har skrevet tidligere, reklamerer B&O med billige priser og med produkter på afbetalingsordninger.

Rektor på Danmarks Designskole, Anne-Louise Sommer er bekymret for, at det betyder en udvanding af brands:

“Risikoen ved at nedgradere er, at produkterne mister deres eksklusivitet. Førhen var produkterne for de få, og folk kunne få noget social status ved at eje produkterne. Når produkterne nu bliver tilgængelige for en meget bredere kreds, risikerer mærkerne at miste deres kernekunder”.

Men ifølge direktør Mads Ryder fra Royal Copenhagen er det helt bevidst, at forbrugernes billede af brandet skal ændres:

“Vi skal være mindre luksus og mere hverdag. Vi er knap så fokuserede på de meget dyre ting. De må gerne være i vores sortiment, men vi lever af de produkter, som står på bordet hos en dansk familie.”

Mads Ryder erkender dog, at kritikken om, at Royal Copenhagen er at finde i tilbudsaviserne rammer et ømt punkt, men mener, at det er “the name of the game” i øjeblikket.

Også Georg Jensens adm.dir. Ulrik Garde Due oplyser, at virksomheden vil føre produkter med et bredere prisspænd både på smykker, sølvtøj, interiør og urkollektionen. Han mener, at det er nødvendigt at komme ned fra piedestalen:

“Vi har tidligere haft meget fokus på topsegmentet, men nu har vi lidt mere fokus på mellemsegmentet og det under. Vi strækker prispyramiden lidt” (Berlingske Business, p. 7).

Teenagere skal mødes på en ny måde

Det gælder om at vise, at man respekterer de unge når man gerne vil sælge dem noget. Gennem respekten får man deres opmærksomhed og kan fortælle, hvad man kan gøre for netop dem. Det er en helt anden tilgang end tidligere.

Det står der i en ny bog der hedder: “How cool brands stay hot”.

Bogen er skrevet af Joeri Van den Bergh, der er medstifter af InSites Consulting Research Institute og Mattias Behrer, Senior Vice President hos MTV Nordeuropa og MTV International Markedsføring.

Ifølge forfatterne har følelser en stor betydning for generation Y som er de 13-29 årige og derfor gælder det om at være ægte i sin tilgang til de unge.

Ifølge Mattias Behrer, er det vigtigt, at man ikke forsøger at lukke de unge inde i et bestemt brand. Hvis man skal være et succesfuldt brand, skal man acceptere at blive valgt til og fra og indrømme, at man ikke har alle de rigtige svar og på den måde invitere den nye generation inden for (Berlingske Business, p. 12-13).