Brancheklip fra weekendens aviser

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Læs om, at reklamere på en cykel, at Facebook har plantet historier om Google, at Royal Unibrew vil være noget ved musikken, at Lundbeck går tilbage i imageanalyse, samt om en kunstner, der bliver ved med at finde gode indtjeningsmuligheder på nettet.

For 2.500 kroner om året kan en virksomhed få sin reklame på en cykel, som en studerende kører rundt på. Virksomheden kan selv vælge hvilken by, cyklen skal køre i samt hvilken studieretning, den studerende skal komme fra.

Det er Kenneth Pisker, der har fået ideen til at hjælpe studerende til gratis cykler, ved at de kører rundt med en reklame på cyklens frakkeskåner.

Den studerende skal betale 500 kroner i depositum og komme til service to gange om året med cyklen. Virksomheden betaler 2.500 kroner per cykel om året og kan vælge, hvilken by cyklen skal køre, i samt hvilken studieretning og profil den studerende skal have.

Målet er 2.000 sponsorcykler inden for de næste 3-5 år og de første 150 er ude på vejene i maj. I første omgang bliver det i Aarhus og Aalborg, og om nogle måneder er København og Odense med på banen. Læs mere på facebook.com/studiecykel.dk (Politiken Lørdagsliv, p. 20).

Burson-Marsteller planter historier for Facebook

Facebook har hyret Burson-Marsteller til at placere negative historier om Google i aviser og magasiner og på internettet.

Ifølge kilder skulle Facebook have bedt Burson-Marsteller om at holde det hemmeligt, at PR-bureauet fik penge for smædekampagnen mod Google. Bureauet har senere sagt, at man fortryder at have arbejdet for Facebook på disse betingelser og samarbejdet er nu afbrudt (Politiken Lørdag, p. 16).

Royal Unibrew vil være noget ved musikken

Royal Unibrew fortsætter satsningen på musikken og vil gøre Tuborg rangen stridig. Dog går Royal Unibrew efter de 25-40 årige, mens Tuborg og Heineken (som Royal Unibrew står for i Danmark) går efter et yngre segment.

Royal Beer Rock Tour 2011 hedder således en koncertrække i Jylland i juni med navne som Kim Larsen, D-A-D, Nik & Jay, Rasmus Seebach, Medina, Subi-bi-dua, Danser Med Drenge og Kashmir.

Royal Unibrew er også sponsor for Smuk Fest i Skanderborg, Fredagsrock i Tivoli i København, Fed Fredag i Tivoli Freiheden i Aarhus samt Nortside Festivalen i Aarhus.

Samtidig støtter Royal Unibrew talentudvikling inden for dansk musik: De er hovedsponsor for Spot Festival, der foregår i Aarhus, hvor nye bands og solister optræder. Samtidig er de involveret i talentkonkurrencen Karrierekanonen og bryggeriet kører en Tak Rock! kampagne, hvor talentfulde musikere kan få adgang til at være opvarmningbands for kendte danske og internationale navne (Jyllands-Posten Kultur, Lørdag, p. 3).

Lundbeck: Patienter vigtigere end image

Lundbecks imagetrængsler fortsætter og der går næsten ikke en dag uden, at virksomheden er i medierne fordi deres medicin, Nembutal, bruges på dødsgangen i flere amerikanske stater.

I Berlingske Nyhedsmagasins årlige imageundersøgelse, som offentliggøres i denne uge, er Lundbeck gået 23 pladser tilbage med hensyn til troværdighed og 16 pladser tilbage med hensyn til kommunikation. Undersøgelsen er foretaget i perioden 31. marts – 18. april.

Lundbecks chef, Ulf Wiinberg, mener, at uanset, hvad de havde gjort i Nembutal-sagen, ville Lundbecks image blive påvirket. Han tilføjer, at for ham er patienterne, der bruger Nembutal, vigtigere end virksomhedens image (Berlingske Business, Lørdag, forside samt p. 10-11).

En internet millionær, der ikke kan lade være med at finde på

I søndags var der i Politiken en artikel over to broadsheet-sider om Balder Olrik, der grundlagde GoViral sammen med Claus Moseholm Jørgensen. Virksomheden blev i starten af 2011 solgt for en halv milliard danske kroner til AOL.

Balder Olrik er oprindelig opfinder og billedkunstner, men på et tidspunkt var økonomien så dårlig, at han ville se om han måske kunne lave noget på internettet, der kunne skaffe ham en stabil indtægt.

Først lavede Balder Olrik for sjov syv mystiske billeder på nettet, som han kaldte The Incident, sammen med en opdigtet historie om en mystisk bog. Siden blev hurtigt populær og fik 10.000 besøgende om dagen og han fik mails fra mennesker, der prøvede at hjælpe ham med at løse “mysteriet”.

Balder Olrik blev fascineret af internettet og oprettede sammen med vennen Frederik Wiedemann virksomheden Eisenstein og begyndte at lave hjemmesider. Virksomheden voksede hurtigt og blev efter to år solgt til reklamebureauet Icon Medialab.

I stedet oprettede Balder Olik sammen med Claus Moseholm Jørgensen internetvirksomheden GoViral, der i dag er vokset til en international virksomhed med seks kontorer i Europa og kunder i hele verden. I 2008 solgte han sin del af GoViral.

Efter salget købte han et Steinway flygel og sad og nørklede med noder. Han havde problemer med at komme videre med en tone og spurgte sine venner på Facebook om der var nogle der kunne hjælpe ham.

Han fik hjælp og fandt ud af, at man kunne lave et system, hvor de forskellige akkorder hænger sammen. Det system kan hjælpe musikere med at finde akkorder. I dag er Prochords solgt i 34.000 eksemplarer til iPhone.

Nu sidder Balder Olrik og arbejder på et computerspil sammen med programmøren Theis Egeberg (Politiken Søndag, p. 6-7).