Brancheklip fra weekendens og mandagens aviser

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Om forbrugerne, der fremover vil blive inspireret af katastrofer, Tweens, der har et distanceret forhold til mærkevarer, et facelift til Nivea, samt kommunikationspartner, der udtaler sig om Anders Samuelsen og Villy Søvndal.

Mere end 400 naturkatastrofer i 2010 sætter fremover solide fodspor på mode og livsstil. Det fastslår trendeksperten Li Edelkoort i sin seneste forudsigelse om, hvad der vil påvirke os forbrugere allermest i de kommende år.

Et signal om jordens skrøbelighed vil påvirke den måde vi går klædt, den mad vi spiser, og den måde, som vi indretter vores hjem, ifølge Li Edelkoort.

Forbrugerne vil i langt højere grad foretrække produkter, som er produceret tættere på ens hjemland frem for “made in China”. Li Edelkoort kalder tendensen “back to our roots”. Hun mener, at vi vil spise flere rodfrugter som rødbeder og jordskokker, men også foretrække lokalt produceret tøj og fødevarer.

I Storbritannien har lokale fødevarer og egnsretter fået et stort comeback på den gastronomiske scene. Og Chanel har en kollektion af jakker, hvor mønsteret ligner jorden, som krakelerer lige før et vulkanudbrud.

Tendensen gik igen på den netop overståede Copenhagen Fashion Week, hvor unge designere viste kollektioner, som var inspireret af henholdsvis jordskælv og ulykken i Tjernobyl.

Vand bliver også en ny stærk inspirationskilde, fordi det er forudsætningen for hele vores eksistens: vand fylder 70 procent af planeten. Materialer som plastik, polyester og nylon skal i fremtiden genbruges og opfindes på ny, så de kan forvandles til økovenlige og økoteknologiske tekstiler, som stadigvæk appellerer til de miljøbevidste forbrugere. Plastik i nye genanvendelige former og i farvestrålende farver vil blive moderne i indretningen af hjemmet (Berlingske MS, Søndag).

Mærkevarer spiller ringe rolle over for tweens

I 2003 skrev Martin Lindstrøm om Tweens som storforbrugere i sin bog “Brand Child”.

Efterfølgende har reklameindustrien og medierne taget markedsføringsguruens beskrivelse af børnene som tweens, der i høj grad definerer sig selv ud fra brands, til sig.

Men ny forskning viser, at børn i alderen 8-13 ikke definerer sig ud fra hvilke mærkevarer de går i. I stedet for er sport og venner, det som børnene først nævner, når de skal beskrive sig selv som personer.

“Marketingindustrien har prøvet at lave et billede, der passer godt i deres kram, og som er godt for dem, der skal tjene penge på tweens. Det er det samme, der blev gjort med succes, da man opfandt segmentet Teenagere, mens det ikke gik så godt med den gruppe, man kaldte det grå guld. Der er jo ingen, der vil være grå”, siger Lars Pynt Andersen, som har sat spot på tweens som forbrugere i en række forskningsprojekter (Politiken Lørdag).

100-årig får en facelift

Tyske Beiersdorf vil i år poste godt en mia. euro i at markedsføre det 100-årige Nivea-brand, blandt andet med hjælp fra R&B-stjernen Rihanna. Dertil investeres 100 mio. euro i at omstrukturere og nyudvikle Nivea-produkterne (Berlingske Business, Lørdag).

Branchefolk i medierne

Anders Samuelsen er gået fra at være til grin til at være en, man tager alvorligt. Ny Alliance var til grin til sidst, og i starten var Liberal Alliance også til grin, for ingen kunne finde ud af, hvad partiet stod for. Men nu har Anders Samuelsen fået det etableret som et respekteret nicheparti, der ser ud til at komme i Folketinget, siger Peter Goll, ledende partner i kommunikationsbureauet Geelmuyden.Kiese.

Peter Goll vurderer, at Liberal Alliances fremgang skyldes bedre meningsmålinger, og at partiet ses som et frisk pust i dansk politik. Omvendt mener Peter Goll, at Villy Søvndals stjerne er falmet. I starten af hans formandstid var SF et meget spændende parti i fremdrift, for han fik virkelig flyttet partiet. Men nu er partiet ikke så sprudlende, og de er kommet op at skændes internt om pointsystem og rydning af Brorsons-kirken, og det smitter af på lederen.

Anledning til Peter Golls udtalelser er en måling fra Greens Analyseinstitut, hvor 1060 vælgere har givet karakter til partilederne. Anders Samuelsen tager det største spring fra en dumpekarakter på 5,0 sidste år til 6,6 i år. I toppen af målingen ligger fortsat Villy Søvndal med en karakter på 7,9, men sidste år scorede han 8,4 og for tre år siden 9,1 (Børsen, p. 21).