Af Pia Osbæck pia@bureaubiz.dk

Læs om, at maraton kan være god markedsføring og give tættere bånd til kunder samt om Anne Glad fra Sunrise reklamebureau, der udtaler sig om udenlandske kæder i Danmark. Samt måltidskasser til forbrugerne.

Det norske forsikringsselskab Gjensidige Forsikring fik Børsen med på ideen om at følge et hold af erhvervsledere, der trænede op til Boston Marathon.

Grundet askeskyen kom holdet ikke til Boston sidste år, men trænede videre og derfor har Børsen nu i 18 måneder fulgt 12 erhvervsledere, heriblandt bestyrelsesformand i In2media, Tim Frank Andersen. Alle 12 deltagere gennemførte for nylig Boston Marathon 2011.

Eksponeringen har givet en god markedsføring for Gjensidige, der skulle lære danskerne at sige Gjensidige på norsk og samtidig har det også eksponeret de 12 deltagere. Ifølge koncerndirektør for Gjensidige, Kim Rud-Petersen har de maraton løb, som firmaet har arrangeret også givet et styrket forhold til både kunder samarbejdspartnere. (Børsen, p. 28-29,32).

Branchefolk i medierne

Udenlandske kæder forlader Danmark og en af årsagerne er ifølge Anne Glad, partner i reklamebureauet Sunrise, at danskerne ikke er så nysgerrige som forbrugere:

“Når vi snakker livsstil og folkesjæl, er danskerne meget lidt interesserede i at prøve nyt, og lysten til at prøve noget nyt vokser bestemt ikke under en lavkonjunktur. Her kan vi se, at danskerne satser mere på discount og de klassiske produkter, som de kender”.

En anden årsag er, ifølge Anne Glad, at vi selv er dygtige til at drive detailhandel her i Danmark og hun nævner som eksempler Jysk, Netto og Bestseller, der også er blevet succesfulde i udlandet (Berlingske Business Lørdag, p. 7).

Anne Glad har også en kommentar i Politiken til boom i salget af måltidskasser, hvor hun konstaterer, at det samlende måltid, hvor alle i familien sidder omkring bordet, er under opløsning, men at måltidskassen så giver en mulighed for at holde fast i den gamle familiestruktur med et veltillavet måltid hver aften, uden at skulle bruge tid på at handle ind og maden kan tilberedes hurtigt og nemt.

Anne Glad mener også, at den næste trend er at købe helt færdiglavede varme retter:

“Vi får ikke mere tid i fremtiden, så vi vil være endnu mere tilbøjelige til at købe os til tidsbesparelser, der kan give os frihed. Det ender med, at vi slet ikke laver mad i vores dyre samtalekøkken” (Politiken Lørdagsliv, p. 11).

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club