Brandeksperter: Danske Banks dårlige image vil vare ved

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: En professor, en reklamedirektør, en kommunikationsrådgiver og en analysemand vurderer enstemmigt, at Danske Banks dårlige image vil vare ved i årevis.

Det har ikke skortet på artikler i stort set alle medier om, hvor dårligt det går for Danske Bank samt analyser, der har vist, at bankens image er på lavpunktet.

Banken har nu lavet en ny strategi og en ny reklamekampagne. På denne baggrund har en række eksperter i Jyllands-Posten udtalt sig om fremtiden for Danske Banks image. Og det kan hurtigt afsløres, at det helt sikkert er op af bakke.

Professor Winni Johansen  fra Institut for Erhvervskommunikation på Aarhus Universitet udtrykker det ved at sige, at Danske Bank ikke bare ligger ned, men ’ligger meget ned’.

Samtidig mener hun, at banken ikke vil ’se lyset for enden af tunnelen’ før i 2015, da imagekrisen har sat sig i Danske Bank over flere år.

Hun kalder Danske Banks imagekrise for enorm – ikke mindst bliver krisen forstærket af, at banksektoren i forvejen er fyldt med mistro:

”Danske Bank har virkelig stået for skud i Danmark  og er blevet ramt hele vejen rundt, gentagne gange i flere år. Danske Banks problem, er at den har haft en førerposition og har følt sig for stålsat og selvsikker. Jeg vil ikke kalde den selvfed, men det er tæt på. Nu er det gået op for folk, at der også er revner i Danske Bank”.

Hanne Feldthus, der er selvstændig kommunikationsrådgiver, klummeskribent og forfatter er enig i, at det vil tage tid og hårdt arbejde at genoprette bankens image:

”Bankens slingrekurs efter identitet har virkelig været dårlig for dens image. Folk, der følger den, forbrugere og andre, bliver forvirrede og ender med at tænke, at banken nok ikke kan finde ud af det, den skal kunne. Hvis Danske Bank skal genvinde sit image, bliver det hårdt arbejde de næste mange år. Alle fra direktøren til de enkelte medarbejdere på callcentre skal overperforme”.

Seniorrådgiver Mikkel Korntved fra Loyalty Group er endnu mere bekymret for bankens fremtid. Han frygter, at Danske Bank kommer ud i en negativ spiral ligesom SAS har været i mange år:

”Jeg bekymrer mig for, at Danske Bank ender som SAS. For otte-ti år siden fandtes der en SAS-ånd i SAS, hvor alle medarbejderne arbejdede over for at skabe succes, når tingene brød sammen. Men efter at toppen kold og kynisk begyndte at lave regnearksbesparelser og fjernede medarbejdere og andre ting, der ikke umiddelbart så ud til at give penge, blev medarbejderne utrygge og utilfredse. Den slags smitter også af på kunderne, der ender med at flygte og forstærke firmaets negative image”.

Samme kritik lyder fra direktør i Brandhouse, Stiig Helgens Binggeli, der mener, at Danske Banks største problem er afstanden til kunderne:

”Som brandpersonlighed er Danske Bank kongen og det er formentlig kilden til problemet. Kongen tager sig ikke af menneskers problemer, konger opfører sig ikke menneskeligt og har snart heller ingen filialer til at råde bod på det. Nærværet, den fysiske kontakt til kunderne i filialerne, er snart ved at være historie”.

Ifølge Stiig Helgens Binggeli rammer den nye reklamekampagne helt ved siden af. Med New Standards orienterer banken sig efter verdens hurtige teknologiske, finansielle og kulturelle forandringer og det er ikke den rette vej:

”Danske Bank skal orientere sig mod hverdagen, menneskers hverdag og ikke globaliseringens og finanskapitalens udfordringer. Den skal forstå at bekymre sig om de nære spørgsmål. Jeg vil ikke have New Standards. Jeg vil have en bankmand, som er interesseret i ’My Standards’” (Jyllands-Posten Job, Søndag, p. 4-5).